28 april 2010

Med Länsstyrelsens tjänstemän i skogen….


Med stövlarna på vandrade ett litet gäng in i skogen för att beskåda allt vatten som hade tagit sin egen väg. En liten bäck hade bildats och ringlade sig igenom naturen fram till ett litet tjärn. Tjänstemännen stannade upp och tittade på den lilla porlande bäcken.

”Ja, det var en hel del vatten här” sade den ena tjänstemannan.
Han tittade sig omkring på träden som nu stod mitt ute i vattnet.
”Det är ingen fara för träden” sade han beslutsamt, ”för de vilar just nu, snart så börjar de växa och rotsystemet går djupt ner i jorden”

”Vad kommer allt vatten ifrån?” undrade den andre tjänstemannan. Han hade presenterat sig som ”Vattenmiljöansvarig” och var naturligtvis nyfiken på varifrån allt vatten kom.

Vi följde bäcken uppför, in i grannens skog och hittade källan, det var självaste storbonden som hade tagit fram sina stora maskiner och rensat sina diken. Med grävmaskin hade han grävt djupa diken som nu var vattenfyllda.

”Tjänstemannen som var ansvarig för vattenmiljön skakade på huvudet och sa ”Det här kan vi inte göra något åt, storbonden har all rätt i världen att rensa sina diken”

Han ställde sig nära mig, och sa ”Bevisbördan är så svår, så vi kommer ingen vart med att anklaga storbonden för miljöbrott, men jag skall ge dig ett förslag, du kan få ansöka om att få bidrag till Våtmarker”

Den långe stilige Vattenmiljöinspektören, tittade ner på mig ”Vad säger du? Fundera lite på det här”

Naturligtvis så kan man inte ge sig i lag med en storbonde som bara har rensat sina diken, och att jag sedan får ta hand om hans vatten i min skog är bara något som jag måste gilla.

”Okej, jag skall tänka på saken” svarade jag

Men så mitt i natten vaknade jag av att en röst sade ”Men Inga-Maj, inte skall du gå med på det där” Jag satte mig upp i sängen, vem var det som talade till mig? Jag såg mig omkring, hunden kurade ihop sig borta på sin bädd. Gubben sov lugnt bredvid mig.

”Okej” sade jag högt, jag skall inte gå med på det utan nu bär det av till maskinaffären och där införskaffar vi en stor kraftig motorsåg. Nu skall vi rensa dikena precis som storbonden har gjort, så får vi också fart på vattnet som sakta kan slingra sig fram genom skogen rakt in på nästa skogsfastighet.
För storbonden har skogar lite överallt, vattnet kommer att återkomma till en annan skog som också är i storbondens ägor. Vattnet har bara tagit en liten sväng genom min skog och får leta sig vidare till närmaste dike.

Inga kommentarer: