24 augusti 2010

I gränslandet….


”Det är vid gränslandet” sade studieorganisatören,
”Man har diskuterat det här så länge inom förbundet, Tarot är ju inte vetenskapligt bevisat, så därför har man varit tveksam”.
”Men vi är mycket glada för att Du vill hålla cirkeln i vår regi”

Så bra då, nu kan jag fortsätta med min planering för min Tarotkurs som så många har efterfrågat. Jag kan förstå att studieförbunden har sina regler, men min kurs är inriktad på att eleverna lär känna sig själv, att lära sig att ”vända på stenarna”, att meditera och komplimentera över korten, bara det kan ge insikter som kan vara bra att ha.

När jag sitter i vår fina Medeltidskyrka och studerar de vackra väggmålningarna så ser jag ju deras symbolik. Precis likadant är det med Tarotkorten, de visar på olika händelser i livet.
På kyrkväggen ser jag Änglarna som manar till försiktighet att man inte skall göra något förhastat. Översteprästen som bjuder in människorna till kyrkan. Jag ser också Djävulen som lurar bakom en sten. Likheten med mina Tarotkort är slående.

”Vetenskapligt bevisat” sade studieorganisatören, undrar om Kyrkan budskap är Vetenskapligt bevisat, det finns mycket där som jag funderar på. Prästen som predikar från sin predikstol om syndernas förlåtelse och de dödas uppståndelse. Ja, nog funderar jag ofta på hur kyrkan har tänkt sig ”uppståndelsen” och hur vetenskapsmännen har bevisat det.

Det är så lätt att rynka på näsan åt Tarotkorten och säga att det är bluff, men korten i sig är ju bara kartongbitar med vackra motiv på, sedan kommer det ju till betraktaren hur man tolkar dem. Precis som jag då jag sitter i kyrkbänken och lyssnar till prästens ord medan mina ögon betraktar de vackra kyrkmålningarna. Eller då jag vandrar runt i ett galleri och studerar konstnärens sätt att uttrycka sig på.

Min Tarotkurs kommer att vara inriktad på att träna upp deltagarnas förmåga att tolka in olika symboler, för Tarotkorten har mycket gemensamt med de vackra väggmålningarna.

”På måndag sätter vi in en annons om Din Tarotkurs” sade studieorganisatören
”Det värsta med att jobba här är att jag blir så intresserad och vill gå alla kurser, men vem vet jag kanske ändå skall försöka hinna med den här kursen”

Så trevligt att min Tarotkurs, även fast den är i gränslandet, kan locka en studieorganisatör i från Studieförbundet Vuxenskolan.

Inga kommentarer: