14 augusti 2010

”Vad vet vi egentligen?!”


Redan som liten satt jag ofta och blickade upp mot stjärnorna. De mörka höstkvällarna lockade min fantasi att ta vida svängar om vad som kunde finnas där uppe i stjärnhimmelen.

Att jag fanns här på jorden på grund av att jag var född, var också något som jag funderade mycket på. Min mamma skrattade då jag sa: ”Men vad skulle jag ha varit om jag inte hade blivit född?”
”Då hade Du ju inte funnits” svarade hon.
Konstigt att tänka sig, att man inte hade funnits, då man är 7-8 år och funderar över livet.

Det fanns en tid då man trodde att jorden var platt som en pannkaka, och det trodde nog jag också där jag satt och studerade alla stjärnor som blinkade mot mig. Jag var övertygad om att min mamma hade fel, att jag inte skulle ha funnits var för mig otänkbart. Nej då, där uppe bland stjärnorna fanns det en stjärna som var min, för när min lilla syster föddes så sa pappa: ”Spring nu ut på gården och titta upp mot stjärnorna, för idag så har det tänts en stjärna för er lilla syster”.
Där stod vi, min syster och jag lyckliga över att ha fått en ny liten babys som nu hade fått en egen stjärna. Efter en stund så såg vi den, en ny stjärna som blinkade lite extra mot oss.

Nu vet vi ju att jorden inte är platt som en pannkaka utan det har forskats en hel del under flera hundra år och nu vet man till och med att jorden uppkom genom ”The Big Bang” någon gång för 3,8 miljarders ljusår sedan. Hur man nu kan mäta sådant?
Att universum bara växer och växer, fler och fler stjärnor föds, men även så dör det stjärnor allt efter som.

Hur stor är Universum egentligen? Eller hur liten är jorden?
Som tur är så finns det forskare som mer än gärna ägnar sin tid åt att forska på rymden, även fast det kanske inte är så enkelt att få fram korrekta siffror, utan att allt grundar sig på att det är flera forskare som kommer fram till samma resultat. Då får det bli ”en sanning” tills man har funnit nya ”bevis”.

”Jag har aldrig tänkt på att jag hörde ihop med universum” sade min vän då hon hade lyssnat till ett föredrag om ”Magiska vibrationer och Tankens mystiska kraft” ett föredrag som handlade om den forskning som ständigt pågår. Att man bland annat studerar vattnets kraft och hur man med sin tanke kan påverka molekylerna i vattnet. Dr Masaru Emoto har skapat sensation med sin bok ”Vattnets dolda budskap” Boken innehåller förbluffande fotografier av frysta vattenkristaller efter att de har utsatts för icke-fysiska stimuli.
Han började med att utsätta vatten för musik och fotograferade resultatet. Musiken påverkade vattenkristallernas storlek.(www.masaru-emoto.net)
Likaså har Lynne Mc Taggart gjort spännande experiment som hon redovisar i boken ”The Intention Experiment. (www.livingthefield.com)

Så nu ser jag fram emot att få sitta på min balkong och studera den vackra stjärnhimmelen, medan jag gör, precis som när jag var liten, drömmer mig långt bort, för som sagt ”Vad vet vi egentligen?!”

Inga kommentarer: