8 december 2009

En mycket glad 95 åring…


Mitt i rummet satt hon och höll ”hov” så fort en stol blev ledig bredvid henne så var det direkt någon som passade på att få sig en liten pratstund med födelsedagsbarnet.

Min moster Lisa fyllde 95 år och hade bjudit in till fest i kvarterslokalen i Hemse.
”Istället för blommor och presenter så skänk ett bidrag till ”Världens barn” stod det i annonsen.
Framme vid ”presentbordet” stod det en skål som man kunde lägga pengarna i . Även fast hon hade sagt ifrån om blommor så pryddes hela bordet ändå av blomsterkvastar.
Jag förstår verkligen varför hon hade sagt ifrån, hon har nämligen gröna fingrar och trots sin ålder så odlar hon fortfarande fram egna blommor. Hela hennes lilla lägenhet är överfull med blomkrukor.
”Vill du ha en tomatplanta” sade hon till mig då jag var på besök hos henne.
”Jag har ju hela köksfönstret fullt”
Ja, det är sant, min moster har gröna fingrar.

Vad ger man till en moster som fyller 95 år och som inte vill ha blommor eller presenter?

En upplevelse kanske” sade jag till min lilla syster. ”Vi bjuder henne på en heldag där hon själv får bestämma vad hon vill att vi skall göra”

Så mitt bland alla blommor, pengar och presenter ligger nu ett Presentkort till vår kära moster som ger henne en heldag tillsammans med oss två.

”Det var fint det” sade moster och sken upp som en sol. ”Jag får allt fundera, och återkommer till våren, då får vi hitta på något kul”

Det är jag övertygad om att hon gör, för sist då jag var hennes chaufför, så hade hon gjort upp en resplan för mig som det bara var att följa. Det skall bli spännande att se vart det bär av i år.

1 kommentar:

Carolina Rexgård sa...

...ohhh så fantastisk present....!!!

En jättehärlig blogg..hittade hit då du skrev om dej som återförsäljare...härligt...du skriver jättehärligt du är duktig med ord.
Stor kram
Carolina