16 maj 2009

"Andra sidan...."


Så fick vi förklaringen varför så många Grönfinkar har dött ute i vår trädgård. Det är en elak liten parasit, (trikomonas)som annars angriper duvor och rovfåglar som äter duvor. Infektionen innebär att fåglarna får svårt att äta på grund av skador i munhåla och i slemhinnor.
Jag hade mina misstankar att det kunde vara något fel på dem eftersom det var så många som dog. Nu får vi upphöra med att mata småfåglarna så att inte smittan sprids till andra fåglar.
Undrar hur det går för Kråkornas ungar som har fått Grönfinkar till middag i flera dagar. Kanske får de också smittan. Vi får verkligen hoppas att de inte tar någon skada.
I lokaltidningen uppmanas man att rapportera in om man hittar döda fåglar.


Nu packar vi vår husbil för att bege oss över sjön till fastlandet. Vi skall besöka våra söta barnbarn och umgås med dem några dagar. Sedan så åker vi till Dalarna där vi passar på att besöka min storebror som numera är pensionerad sjökapten. Bäst att passa på nu när vi vet att han är i ”land” för tidigare så har man aldrig vetat var i världen han har befunnit sig.


Att ha husbil betyder verkligen ”frihet” vi behöver inte planera in så mycket mera än att se till att vi har en biljett till båten. Sedan är det bara att köra dit näsan pekar, och just nu så pekar det mot Uppsala, där våra barnbarn bor.


Som pensionär har man alltid mycket att göra, man vill så mycket. Just nu så planerar jag för fullt för min vän Randis besök på Gotland, hon kommer i slutet på maj och då skall vi vara åter på Gotland för att ta hand om henne och hennes fina man.
Randi är en kvinna med en stor gåva, hon kan förmedla budskap från ”andra sidan” och det kommer hon att göra vid sitt besök hos mig. Mina vänner kommer, en efter en, att få träffa henne och höra vad hon har att berätta. Även Gubben har jag bokat in, för jag är övertygad om att Randi har mycket att berätta för honom.
Ofta så letar han efter sina saker och då hör jag honom säga ”Vem är det nu som har tagit mina verktyg igen? ”

Jag tittar på hunden och säger” Ja, inte är det du eller jag som har slarvat bort husses verktyg, undrar just vem det kan vara som lånar dem och inte lägger tillbaka dem på sin plats”.

Hunden och jag har våra misstankar, men så länge Gubben tror att det är ”någon” så är det väl bra om Randi kan förmedla till honom vem det är som är så förtjust i hans verktyg.

Inga kommentarer: