9 november 2009

Att resa bort för att hitta hem….


Med en nyinköpt reseväska, en sådan som går på hjul, man behöver bara dra den efter sig. Begav jag mig iväg tillsammans med mina vänner Mona och Carina, till Rösan i Göteborg.
Gubben min såg allt lite orolig ut då jag envist stod på mig om att jag, trots besvär med mitt hjärta, skulle åka den långa vägen.
-Men är det så klokt, sade gubben, med en liten rynka i pannan.
Jag förstår hans oro, men att besöka Rösan har jag så länge längtat efter så jag hade gjort allt för att min önskan nu skulle uppfyllas.
-Oroa dig inte, jag har ju mina tabletter med mig och inget kan hända mig, jag fixar det här!

Tåget som förde oss genom hela Sverige, var fullpackat med folk. Som tur var, så hade vi varit ute i god tid så vi hade fått var sin sittplats, medan många fick stå i mittgången.
Tåget dunkade fram genom det gråtrista landskap, stannade vid station efter station. Nya resenärer klev på medan andra gick av.
Det är lätt när man sitter på ett tåg att vaggas in i en meditation. Med halvslutna ögon studerade jag mina medresenärer. Hur de krampaktigt försökte hålla sig fast i våra stolsryggar då tåget krängde till.
-Å förlåt, sade en ung man när han märkte att hans ryggsäck hade stött till mitt huvud.
-Det är Ok, trist att det finns så få sittplatser så att ni måste stå , svarade jag. Han tittade lite sorgset på mig och sa
-Så här är det jämt, vi får aldrig någon plats.

Det är som självaste livet, vi färdas tillsammans med några som finns troget vid vår sida, andra som lämnar oss och nya som tillkommer. Några får plats, medan andra hålls utanför.

Vad var det nu som hade gjort mig så trotsig så att jag absolut måste göra resan även fast gubbe min var lite orolig för att något skulle hända mig.

För två år sedan gick jag med i Rosenkors-Orden som är en ideell organisation verksam över hela världen. Den består av kvinnor och män som söker en djupare insikt om kroppens, själens, livets och naturens stora mysterier. Rosenkors-Orden har genom historien samlat, bevarat och vidareutvecklat ett vetande om inre tidlösa sanningar.
Syftet är att göra denna visdom tillgänglig för seriöst sökande människor. Kunskapen förmedlas genom ett studiesystem som berör alla sidor av tillvaron. Med den fria tanken som en förutsättning är visionen att ge var och en, nya möjligheter till ett liv i harmoni med tillvarons skapande konstruktiva krafter. Med förankring i filosofi, mystik, vetenskap och kultur bygger Orden för en bättre värld.

Visst verkar det spännande? Naturligtvis var jag tvungen att trots gubbens oro, hoppa på det tåget som förde mig till Göteborg för nu var det dags att möta upp efter två års intressanta studier.

www.amorc.se

Inga kommentarer: