20 december 2009

Vinter på Gotland…


Hela natten har det fallit ett mjukt lager med snö över hela Gotland. Ett riktigt vinterland som vi sällan får skåda här. Vi kopplade hunden och gick iväg tidigt på morgonen, på vår vanliga morgonpromenad.
”Nu får vi gå på gatorna, för i skogen är det för mycket snö” sade gubben
Vi gick in mot samhället, det var många husägare som redan var ute och skottade snö, plogbilen hade redan plogat gatan så det låg en stor sträng med snö längst med vägkanten.

”Inte trodde jag att det skulle vara så mycket snö” kvinnan stannade upp mitt i arbetet med att skotta snö. Hon hängde lite på skyffeln.
”Nu skulle man ha varit i Spanien och inte här på Gotland” fortsatte hon.
Vi stannade upp en stund och småpratade med kvinnan som såg en chans till att få vila sig lite.
”Det värsta är ju att grannen skottar ut all sin snö på gatan och så kommer plogbilen och lägger allt hans snö utanför min garageuppfart”.

Hon sträckte på sig och tog ett rejält tag i sin skyffel och började skotta igen.
Vi fortsatte gatan fram och stannade till lite då och då för en pratstund med andra husägarna som ville ta en paus.

Jag tänkte på kvinnan som hade beklagat sig över grannens knep att bli av med snön, att bara skyffla ut den på andra sidan vägen, man kunde se att det var flera som hade kommit på samma sak.

När vi kom hem efter vår promenad så var det gubbens tur att ta itu med vår egen snösträng som hade lagts upp framför vår grind.

”Jag tar fram traktorn och kör bort all snö till kommunens mark” sade gubben och tog Traktornycklarna och gick ut.

Det är inte så dumt att ha en Traktor till hjälp när det har snöat så mycket som det har gjort.

Efter en timme kom gubben in och sa ”Jag tog bort lite snö för grannarna också, när jag ändå höll på”
Så bra då, då behöver inte vi ringa till TV3 för att få reda ut en Grannfrejd. På vår gata så har gubben sett till att snön inte skyfflas över på grannens sida.

1 kommentar:

Eva-Christin sa...

Hej på snöiga Gotland! Du kan tro att här i södra Skåne e de mer än lite snö, det är otroligt mycket snö!! Helt underbart vackert, helt underbar frisk luft nu!
Gå längs strandpromenaden med alla belysta julgranar och plumsa med min setterpojke som formligen är som en barnunge så mycket han älskar snön, är en underbar upplevelse!

Imorsse hörde jag hur de skottade på gården...och sedan hur min terass skottades till min förvåning, det har aldrig hänt de 18 år jag bott här!

När jag sedan fikar med min granne säger hon, - Jo du, pappa han skottade till dej med när han ändå skottade till mej!

Vilken fin omtanke, skotta till sin granne!! Tänkte på det nu när du skrev om er fina grannsämja.