20 augusti 2010

Ilfärd till Visby…..


Det var bara att sätta sig i bilen och tillsammans med gubben besöka Visby för att införskaffa en sprillans ny frysbox.
”Nu får vi inte in ett endaste bär till i frysen” sade jag med en suck.
Det är bara att inse att vi behöver en frys till för att kunna förvara alla bär som gubben min har plockat. Gubben hade redan varskott om att han hade äpplen och päron på gång.
”Du vet den där gamla damen som bor i det gråa huset, hon har sagt att jag kan plocka så mycket frukt jag vill”
Nog märks det att vi båda är pensionärer och har tid att koka och sylta. Men vi har tyvärr inte så gott om plats för alla våra krukor utan det måste frysas in.

Med plasthinkar på styret och myggmedel i fickan, ger han sig iväg på min röda cykel, för hans egen har fått punktering sist då han var ute på ”bär plockar” tur.
”Jag kommer hem om några timmar” säger min Norrlands födde man, som förmodligen har det här med att ta vara på ”skogens guld” i blodet.

Nu står den där och brummar i mitt kök, den nya frysen som snart skall fyllas med blåbär, salmbär, vinbär och inte att förglömma den underbara fläderblomssaften. Nyttiga vitaminer som blir gott att ha i vinter.

Kanske var det bara så att gubben hade blivit lite överansträngd när han glömde hunden ute.
Som alltid så går de båda ut en liten ronda innan sängdags, hunden nosar runt lite för att kolla vilka ”gäster” som har tassat runt på hennes revir och gubben kollar att allt är tillbommat och låst.

Men vad gubben tänkte på då han bara gick in utan att ropa in hunden, vet man aldrig. Kanske drömde han om sina bär plockar stunder för han gick bara in och låste om sig.
Som tur är så sover jag lätt, så när hunden efter några timmar förstod att husse redan hade gått in så satte hon sig utanför dörren och gnällde ynkligt. Det var en mycket glad hund som kom in genom dörren och en mycket förvånad matte som undrade hur ”detta var möjligt” att gubben hade glömt sin bästa vän ute.

Inga kommentarer: