28 mars 2008

Besök på Babyavdelningen


Inte kunde jag hålla mig längre, jag drogs som en magnet bort mot hyllorna i det stora varuhuset. Där på små galgar hängde det mest förtjusande babykläder.
Tänk vad babymodet har förändrats sedan jag själv var konsument. Där hängde det mest fantastiska små skapelser. Det fanns jeans byxor, med fickor och allt, och små söta klänningar med krås.
”Nu får jag allt besinna mig, för först så måste jag veta vad det blir för kön på mitt barnbarn innan jag handlar mina presenter.

Lite längre bort fanns leksaksavdelningen, där stod en jättefin liten cykel med stödhjul.
HJÄLP, hur skall det gå, jag får nog studera Barnbarnsboken ordentligt, för där fanns det ”Tips på presenter” såg jag.
Jag tog min vagn och tågade raka vägen bort till mat avdelningen, där känner jag mig hemma och kan gå och små handla i lugn och ro.

När jag hade kommit hem och packat upp alla mina varor så ringde telefonen.
En glad röst sade ”Är det Inga-Maj som jag talar med?”
”Ja, det är jag”
”Så bra då har jag kommit rätt, har du fått ett brev från mig med Rosenrot och vitlökskapslar?”
”Nej, det har jag inte fått!” svarade jag och förstod med ens att nu var det återigen en smart försäljare som hade lärt sig att ”fånga in kunden – övermanna ” så att man inte skulle kunna värja sig.
Försäljerskan fortsatte ”Vi har nämligen skickat ut till alla ett prov på Rosenrot, så du har inte fått något brev får mig?”
”Nää, det har jag verkligen inte” svarade jag.
”Men då skall jag skicka det till dig, för det måste ju du också få, känner du till produkten”?

” Oja, det gör jag verkligen och du behöver inte skicka något brev till mig för jag är inte intresserad”

”Försäljerskan hade säkert lärt sig att inte släppa ”fisken” ur nätet, så hon ökade på med sina argument.
” Har du verkligen provar rosenrot, berätta för mig hur du tyckte att det var, eller du kanske inte provade så länge så att det blev något resultat?”

Stackars flicka, hon slet för sin brödföda och nu märkte hon att den stora fisken höll på att glida ur hennes mycket smart uppgillrade fälla.

Jag tackade så mycket för hennes omtanke men sa bestämt ifrån att jag inte ville ha någon Rosenrot.

Vilken tur att det inte fanns en ivrig försäljerska på babyavdelningen, för där hade jag inte kunnat motstå hennes erbjudande.

1 kommentar:

Evelina sa...

Slit dej en tid till....köp till dej själv...det som gör dej glad...och inte blir man gladare av telefonförsäljare...jag blev uppmanad att prova trosor i telefonen idag och jag sa, jag vill inga ha tack, va? vill du inte ha trosor fast det är gratis? Nej, sa jag jag vill se och köpa mina trosor själv...pust....

En halvtimme senare var det dax igen...nytt bredband kanske...nejtack....