6 april 2008

Blivande pensionärer



”Nu måste jag räkna på min pension” gubben kliar sig i huvudet och ser bekymrad ut.
”Jag måste ju veta hur mycket jag får i pension och jag slutar samtidigt som du”

Man bearbetar sin pensionsavgång på olika sätt. Gubben vill ha garantier för att pengarna skall räcka, och jag ser mest till att äntligen få slippa allt slit med personalgrupper, styrkort och allt annat som politikerna hittar på att vi skall göra.
Förr i tiden så kunde man använda sitt sunda förnuft. Då satt politikerna och sprättade upp kallelsen till mötet samtidigt som de skulle fatta beslut i olika frågor.
”Gör så gott du kan” sade man till mig och jag kunde gå ut med mandatet från dem, att göra det jag ansåg vara nödvändigt.

Nu sitter politikerna och bestämmer exakt vad jag skall göra, de bestämmer när det skall ske och hur jag skall göra det.

Mina mungipor faller längre och längre ner på kinderna. Surmulet öppnar jag mailet och läser alla instruktioner som de har plitat ner på sina datorer. Nu finns det ingen tid för oss att diskutera, utan nu gäller det att utföra order.
”Vilken tur att jag har åldern inne” tänker jag och låter skrivaren skriva ut en entledigande blankett åt mig.

Gubben kliar sig i huvudet, ”Egentligen så har jag ju ett år kvar att arbeta”
Ja, för så är det ju, man måste jobba tills man är 65 år för att kunna få så mycket som möjligt i pension, det har vi ju förstått då vi läser det ”orangea kuvertet” från Försäkringskassan.

Nu är det ju samma sak för mig faktiskt, jag borde arbeta ett år till, men jag behöver bara studera politikernas ”styrkort” för att inse att för mig är det bara en sak som gäller och det är pension.

Solen skiner ute och jag har redan rustat för sommaren, då skall jag odla mina trädgårdsväxter och se till att det finns grönsaker i min frys, för äntligen så kan jag ägna mig åt det jag så länge har önskat, att själv producera det som jag lägger på min tallrik.

Jag sneglar bort mot gubben min, jag får nog hjälpa honom att fatta beslut, för visst skall vi båda blir pensionärer och njuta av livet.
Vi ser fram emot att få barnbarn och då behöver man vara ledig och inte sitta bakom ett skrivbord och verkställa tråkiga politiska beslut.

Inga kommentarer: