4 april 2008

Det gäller att ligga på topp.



”Då blir det 4 244 kronor” Bilmekanikern såg förtjust ut då jag betalade.”På läggningen bjuder jag på” Säger mekanikern med ett brett flin.
Det kostar att vara på topp, har man bil så får man allt emellanåt fixa till den lite och nya sommardäck var helt nödvändigt att införskaffa.

Jag kommer ändå lindrigt undan, det var värre för de två kvinnorna som stod bredvid sin bil och talade med bilmekanikern då jag kom. Hela ena sidan var intryckt.”Vi får byta båda dörrarna, för det går inte att laga.” Konstaterade mekanikern torrt.Tur att det inte var jag som hade tagit ut svängarna för mycket och klämt min bil mot ett träd.De båda kvinnorna stod en stund och diskuterade hur de skulle ha det, efter en stund så såg jag hur bilen körde iväg, passageraren fick sitta och hålla i dörren så att den inte for upp.

Det är allt flera som rusta sig för våren, även min son han kostat på sig nya skor. Han ringde hem till mig för att berätta att han hade beställt ortopediska skor för flera tusen kronor.Som sagt, det kostar att ligga på ”topp”

Småfåglarna rustar också till sina bon, de far runt nu och plockar hundhår från gräsmattan. Diza har blivit ”tvångskommenderad” till päls vård igen, för vad gör vi inte för de små fågelliven. Nu ligger det en nyborstad hund mitt på gräsmattan, och ser sur ut, för hon gillar inte att bli borstad. Småfåglarna springer runt henne och samla hundhår i sina näbbar.Skatorna däremot är inte så tuffa, de sitter kvar högt uppe i björken och kraxar högljudd till varandra.

Det är liv och rörelse i naturen. Allt vaknar till liv och så gör även fästingen. Bäst att ”mota olle i grind” tänkte jag, så jag skaffar ett ”fästinghalsband” till hunden så att inge äckliga småkryp skall inta hennes päls.

Värre blir det med råttorna som nu kommer att öka i antal efter det att Gotlänningen skall göra ett aktivt val hur man vill ha sin sophämtning.Många väljer då att ha egen kompost.”Det blir så fin blom jord ” suckar de, men de tänker inte på att även en kompost drar till sig råttor. Vårt aktiva val bli att skicka allt med sopbilen, för med en hund i familjen så blir det ändå inte så mycket avfall att lägga i komposten.

Inga kommentarer: