9 april 2008

Ibland så har man tur.


Vägen låg rak och fin framför mig, jag hade lite bråttom för att hinna till ett Arbetsplats möte som jag skulle ha med en av mina personalgrupper. Jag var medveten om att ”farthållaren ” var inställd på lite mer än 90.
”Det är säkert inga poliser ute på vägarna idag för det regnar ju”
Bilens motor surrade rogivande och musiken tonade ut från bilradion. Inga andra på vägen, vägbanan var lite blöt av regnet.
Plötsligt så kom jag fram till en bilkö.
”Vad nu, en bilkö på Gotland så här års” tänkte jag, det var lite ovanligt.
Jag stannade upp och spanade framåt. Vad pågår, varför måste jag sakta in.
Då såg jag traktorn som stoppade upp all trafik så jag fick snällt lägga mig bakom en bil och lugna ner mig lite.

Efter en stund så såg jag dem.
En poliskontroll.
Där stod de och vinkade in fortkörarna.
Men vi som snällt låg bakom Traktorn hade naturligtvis inte kört för fort utan vi fick bara passera.
”Vilken tur” tänkte jag, ”för om inte traktorn hade stoppat mig så hade jag varit en av dem som hade fått ett inbetalningskort för att jag hade varit så ivrig för att komma i tid till ett möte.

En liten tankeställare kanske, att man inte skall ha så bråttom utan köra lagligt.

”Ni kan väl börja, för jag har fått förhinder och kommer så fort jag kan”
”Visst, vi börjar så smått med sådant som du inte behöver vara med på” svarade en glad röst. ”Vi började allt bli lite oroliga för att du inte hade kommit”
” Ingen fara, ni vet väl att jag alltid kör lagligt, eller hur” svarade jag och höll fingrarna i kors.

För bara några veckor sedan så hade jag suttit och predikat hur viktigt det var att köra enligt trafiksäkerhetsförordningen, att man hade ett eget ansvar då man kör bil i tjänsten.
Jag hade även kollat allas körkort, att de var lagliga, för så stod det i Kommunens nya Trafikpolicy.

”Ansvarig arbetsledare skall försäkra sig om att medarbetaren har giltigt körkort”.

För som sagt, ibland så har man tur.

Inga kommentarer: