30 april 2008

Nog är det sanslöst ibland.


Arbetsmiljökonsulten såg bekymrad ut och stegade in på den nybyggda toaletten. Han kliade sig på hakan och sa:
”Det här räcker inte till för att bli godkänt av Arbetsmiljö verkets inspektör”

”Vad var det jag sa” tänkte jag, toaletten såg liten ut och här kan ingen rullstolsburen person göra sina behov.
”Ja, det är inget att göra åt nu” sade Arbetsmiljökonsulten,
”Men en handikapp toalett är det ju inte, kanske en rullstolstoalett?”
Han gned sig på hakan igen och såg fundersam ut.

”Jasså, är det olika mått på en handikappstoalett och en rullstolstoalett?” frågade jag nyfiket.
”Ja” svarade han, ”En handikapptoalett har en större yta än en rullstolstoalett. För är man i behov av en rullstolstoalett så klarar man sig själv på toaletten, man kan hoppa från rullstolen själv över till toaletten, men om man behöver handikappstoalett så är man så handikappad att man behöver en eller två vårdare med sig in på toaletten”

Vilken tur att jag konsulterade Arbetsmiljökonsulenten, för att det fanns olika graderingar på handikapptoaletter, hade jag då aldrig tidigare hört talas om. Nu får jag kolla om beställningen var en ”handikapp toa” eller en ”rulle toa”, för beställningen fick ju inte jag göra utan det var självaste Socialdirektören som hade gjort den till Tekniska förvaltningen. Jag är på en alldeles för ”låg” nivå i förvaltningen för att kunna få beställa en toalett till min verksamhet.
Däremot så har jag fått delegering att ansvara för arbetsmiljön för personalen som arbetar där.Det innebär att det är jag som "ryker" om inte vi har rätt sorts toalett eller om inte arbetsmiljön är bra för mina anställda.
Så nu får jag kolla med högsta chefen vilken toalett hon har beställt.

Vi fortsätter vår rond och allt eftersom så får jag ta fram mitt block och skriva ner Arbetsmiljökonsultens funderingar.
”Här är det stora män som har tänkt till, ser jag, män som inte vet hur det ser ut i verkligheten” konsulten skakar på huvudet och vandrar ut på trappan.
”Men se här, här måste det upp ett räcke och så här kan det inte se ut” konsulten suckar.
”Nu får du skriva ett protokoll på det här och skicka till Socialdirektören, så får vi se vad som händer” Konsulten ser lite medlidsamt på mig” Det är inte lätt för dig, för du det är ju du som har arbetsmiljöansvaret inför Arbetsmiljöverket”
”Tänk inte på mig, svarar jag med ett leende ”Jag slutar min anställning nu om 1 månad och 19 dagar” för nu har nedräkningen börjat.

Nog är det sanslöst ibland.

1 kommentar:

Evelina sa...

Sanslöst....vems är ansvaret? tycks vara en ständig återkommande fråga på olika arbetsplatser....och egentligen så vill ingen ha ansvaret iheller utan helst ha någon att lämna över till vid förfrågan..."- Att inte är det mitt ansvar inte, det måste vara .......den eller dens...ansvar..." Varför tar inte den hand om helheten som beställer projektet högst upp?!...så slipper det gå så lång väg tillbaka vid felrapporter....
Jag blir matt när jag läser utlåtandet och deras klagan...och sedan har mage att dessutom komma med en gliring...
Så sköööööönt att du snart är "fri"....
Kram
Evelina