3 maj 2008

Visst är det lite magi


Helt plötsligt är de bara här, alla sommar gotlänningar som kommer för att se till sina fritidshus.
Extra båt turer är insatta och affärerna har laddat upp för helgens turistström. Lika spännande varje år, men också lika överraskande, under vinter halvåret så har man kunnat handla i affärerna utan att det har varit någon kö vid kassorna. Nu får man snällt ställa sig och vänta på sin tur.
Gotland har vaknat ur sin vinterdvala. ”Den magiska ön” dit man reser för att uppleva något alldeles speciellt.
Under vinterhalvåret så finns vi bofasta här och smider planer på hur vi skall locka turisterna hit. ”Den magiska ön” är det senaste påhittet.

Mina gäster anländer mitt i natten, för så är det, väntar man stor främmande från fastlandet är det bara att sitta och vänta, för båten är inte i hamn förrän vid midnatt.
Det är sonen och sonhustrun, som har packat bilen full med ”fiskegrejor” och skall nu testa om det finns någon ”magi” i havet.
Redan tidigt nästa morgon, ger de sig iväg ut till havsbandet. Solen skiner och havet glittrar.
Ute på pallkanten kan man se dem, där de står och slänger ut sina fiskbeten.


”Vi fick en, men den höll inte måttet så vi satte tillbaka den i havet” sa sonen då han kom tomhänt hem. För så gör en sann fiskare, man tar aldrig upp en fisk som är för liten, även fast man vet att en gryta, är redo för att tillaga den.


Men vis av erfarenhet så har jag garderat mig. När fiskarknallen kom förbi, så köpte jag en stor och präktig lax, som jag nu tinade upp för att kunna bjuda på en fisk middag.

”Idag så skall jag nog sola” säger sonhustrun och packar ner en sittlapp i ryggsäcken. För visst är det lite magi över ett glittrande blått hav, som värmer upp en frusen storstadsbo.

Inga kommentarer: