25 juni 2008

"Att vara fri, att göra det jag vill..."


Åh, vad skönt att vara ledig, jag behöver inte stiga upp 5.30 för att gå ut med hunden och sedan gå vidare till mitt arbete. Jag är fri.
De första dagarna så kändes det ”tomt” då jag insåg vidden av det jag nu hade lämnat. Ett långt yrkesliv, ett yrke som jag har sett som min ”livsuppgift”
Tomt efter mina arbetskamrater och alla de som jag har haft omkring mig under så många år.

Klockan ringer fortfarande 5.30, men det är gubben min som fortfarande envisas med att arbeta några veckor till, som måste stiga upp.
”Ligg kvar du, jag går ut med hunden” säger han, jag vänder mig om i sängen och sova vidare en stund till.
När jag vaknar efter flera timmar ligger hunden bredvid mig i gubbens säng.
”Nog har vi det gott nu, du och jag ” säger jag till hunden och får en slick på näsan som bekräftelse.
En termoskanna står på bordet, med färdigbryggt kaffe, det är bara att breda sig en smörgås och sätta sig en stund för att läsa morgontidningen. Fåglarna kvittrar och det är fullt av liv ute i trädgården.

Mitt fina fågelbad lockar småfåglarna till ett morgondopp, hunden ligger och tittar på, hon vill allt gärna bada hon med, men det får hon absolut inte göra. Det är småfåglarna morgonbad, hon får vackert vänta på sin tur.

Att meditera är något som jag gjorde varje morgon innan jag gick till mitt arbete. Det fortsätter jag naturligtvis med. Hunden hoppar upp i min säng och lägger sig till ro, mätt och belåten. Jag går upp på övervåningen till min alldeles speciella meditationsplats, där tänder jag mina ljus och sitter en stund och mediterar. Lyssnar på stillsam musik.

I mina tankar vandrar jag iväg på en liten stig, den för mig in i skogen där jag kommer fram till en mycket vacker glänta. Där finner jag min ”trädgård” i mina tankar vandrar jag runt och ser på allt det vackra som växer där. Jag lyssnar på fåglarnas sång och jag känner dofterna av blommorna. Framme vid en liten sjö finns en bänk som jag sätter mig på, jag ser ut över vattnet som glittrar i solen, på vågorna guppar näckrosorna.
Mitt egen inre rum, som jag har fyllt med vackra upplevelser, och som ger mig frid.

Jag tittar på hunden ”Vad skall vi göra idag då?” Hunden viftar på svansen, hon springer fram till godis lådan, jag ger henne ett grisöra, hon springer glatt iväg och lägger sig under bordet där hon knaprar i sig sitt grisöra.
”Bortskämd hund” tänker jag och går bort mot fåtöljen. Det blir inget städat idag heller, för jag har fått tag på en bok som jag nu håller på att läsa. Det handlar om Numerologi. Boken handlar om Pythagoras som var en matematiker, filosof och teoretiker. Hans forskning har gett upphov till numerologin.
Jag får återkomma i en blogg efter det att jag har studerat de olika siffrornas vibrationer.
1+9+4+4+8+2+1=29
2+9=11
Hum, vad står det att läsa om 11:or.

1 kommentar:

Karin sa...

Hej Inga-Maj! Visst är det skönt att vara lite ledig? Jag är ju också hemma nu och väntar på "Krypets" ankomst. Du får inte glömma att skriva i bloggen. Jag läser varje dag och tycker det är spännande läsning. Vi hörs!