14 juni 2008

Drömmen om Shangri La


Många ”rynkar på näsan” då jag börjar tala om Tarot, man ser misstänksamt på mig och säger: ”Jag tror bara på det jag kan se”
Så är det ju nu mera att allt måste bevisas och vara nogsamt analyserat för att man skall våga tro på det man ser eller hör.

”Fy så tråkigt” tänker jag och ser lite medlidsamt på personen som nyss uttalade dessa ord.

Vi är så olika, jag har alltid varit intresserad av det ”okända” det som man inte så lätt kan bevisa med olika forskningsresultat. Som t.e.x Astrologi, där man kan studera hur planeternas placering, på himlavalvet var, just det ögonblick som man föddes. Planeterna flyttar sig ständigt så det behövs bara några minuter för att ett horoskop visar en helt annan bild.
Jag har haft förmånen att studerat en grundkurs i astrologi, där jag med stor möda fick lära mig att beräkna de olika planeternas position och vad det sedan hade för inverkan på mitt liv.

I mitt horoskop kan man se att jag har Solen i Lejonet eftersom jag är född den 21 augusti, jag har Månen i Jungfrun och Ascendenten i Skorpionen.

Personer som har Solen i Lejonet har förmågor som att arbeta med tillväxt, kreativitet och ledarskap. Lejonmänniskor har en särskild förmåga att dra till sig uppmärksamhet och hamnar ofta i centrum av händelseförloppet.

Det är helt förunderligt hur exakt ett horoskop kan visa. Veckotidningarnas horoskop har ingen trovärdighet eftersom det är så många olika aspekter som man måste väga in för att få en så exakt analys som möjligt.

Cyberrymden, hur stor är den egentligen?
Är det någon som vet det?
Kommer vi överhuvudtaget att få veta det?
Just nu pågår stora forskningar för att försöka återskapa ”The Big bang” för att förstå ”Vad var det som hände, egentligen”

Om man då säger att ”Jag tror bara på det jag ser” har man redan begränsat sig och satt sig på en stol bara för att vänta på bevis.

Kanske är mysteriet att vi skall tro, och att vi aldrig får något bevis.
Vad säger ni nu då, ni som sitter och väntar på bevisen, de kanske aldrig kommer något!

Det är alltid trevligare att söka kunskap tillsammans med andra, därför är jag sedan en tid tillbaka, med i Rosenkors-Orden AMORC.

Rosenkors-orden förvaltar en tidlös kunskap nedärvd från antikens gamla mysterieskolor. Detta vetande, bevarat av invigda genom århundraden och förädlat av nya erfarenheter och vetenskaplig forskning, förmedlas idag till seriösa sökande.

Med mottot känn dig själv lär du genom studier, övningar, seminarier och ritualer att lyssna till din inre visdom och att bygga din livsfilosofi.
Med den fria, kreativa tanken som redskap vinner du insikt och förståelse som leder till djup inre frid.
Rosenkors-Orden är
Världsomspännande
Öppen för kvinnor och män
Idéell
Opolitisk
Utan bindning till sekter och relion.

Tillsammans med mina vänner studerar vi det material som AMORC skickar ut till oss, vi har tillgång till de senaste forskningsresultaten inom olika områden.

Som Lejon människa så kan inte jag sitta med armarna i kors och vänta på att andra skall bevisa för mig vad meningen med livet är. För som sagt ett Lejon vill befinna sig i händelsernas centrum.
I mitt horoskop kan man bla läsa:
Men Månen i Jungfrun har jag även en analytisk förmåga och vill analysera allt in i minsta detalj.
Kräftan i hus 9 (som står för filosofi)
Vetande får inte utesluta tro, eller tvärtom. Drömmen om Shangri La måste få finnas! Det jag tror på är sant för mig. Det kan vara allt från relion till okultism, filosofi till vetenskap och alla de teser och antiteser där sanningar och hävdar står mot varandra.


Enligt Astrologen som även var min lärare så säger han: ”Du har en tendens att tro på det mesta som vetenskapen förnekar när det gäller det översinnliga. Sluta inte med det, för du har även en förmåga att lyssna på vetenskapen och sovra bort det som verkligen går utanför möjligheternas ram”.

Är det fortfarande någon som undrar vad jag skall göra som pensionär?

1 kommentar:

Unknown sa...

hehe
nej, jag undrar då rakt inte vad du ska göra som pensionär..

tyckte om att läsa frågeställningen vad gäller bevisning..