16 juni 2008

Jordgubbstårta


”Bit nu ordentligt på sudden här, så kommer blödningen att sluta efter en stund” tandläkaren räckte fram ett blad. ”Här får du lite förhållningsorder, hur du skall göra. Blir det besvärligt så kontaktar du bara mig direkt.”
Jag bet hårt i kompressen som tandläkaren hade stoppat in i min mun.
”Får du ont är det bara att ta en värktablett”

”En tand mindre” tänkte jag då jag betalade i kassan och gick ut mot bilen. Värktabletter ja, det är bäst att jag garderar mig ordentligt och tar en sväng förbi Apoteket, för man vet aldrig vad som händer när bedövningen går ur. Det är ju inte så vanligt att man drar ut tänder nu för tiden, man lagar dem så gott det går, men tyvärr, min tand var inget att laga på.
”Du har gott om tänder i munnen ändå” sade tandläkaren med ett flin. Han tog fram tången och började bända.
”Hjälp” tänkte jag, en tand som skall dras ut, det måste vara besvärligt. Med ett kraftigt ryck så satt tandläkaren med min tand i sin tång.
”Så där ja, det gick ju lätt”

Nu har jag ett stort hål där tanden har suttit, ”Bäst att jag har en tuss över hela tiden” tänkte jag då jag åkte vidare till ett möte som jag hade bokat in.

”Du är väntad” sade man då jag kom, hoppas nu att du inte har druckit kaffe, för vi har bakat en tårta till dig” På bordet stod en chokladtårta med vispgrädde och jordgubbar.

”Undrar om jag kan äta chokladtårta med grädde och jordgubbar, med en tuss i munnen”
Jag hade blivit inbjuden till ”Handläggareenheten” för att de ville tacka för gott samarbete.
Fyra LSS handläggare hade verkligen ”gjort sig till” bakat tårta och dukat upp så fint.
”Jag provar, det går kanske” tänkte jag, skar en bit tårta och lade på mitt fat.

Skam den som ger sig, jag fick i mig tårtbiten och tussen låg kvar på sin plats över hålet.

Vad gör man inte för att ställa upp för sina arbetskamrater.

Inga kommentarer: