22 juni 2008

"Du ta vara på dagen"


”Du, ta vara på dagen”
Jag tittade upp och såg en ung man som stod i dörren, jag kunde inte se hans ögon för den röda hår kalufsen dolde dem för mig. Han log och försvann ut genom ytterdörren.
”Ta vara på dagen” ja, så sade alltid den unge mannen då han besökte vårt kontor.

Jag har aldrig tänkt på det innan, men nu den sista arbetsdagen så slog det mig att jag nu kunde bestämma hur mina dagar framöver skulle se ut. Att verkligen ”ta vara på dagen” och se till att göra det som jag ville.

Nu är jag pensionär och har varit det i tre dagar, om jag blir lika gammal som kvinnorna i min släkt lär jag ha ca 10500 dagar kvar som jag skall ”ta vara på” En spännande tanke.

Nu kan jag se fram emot dagar som jag fyller med bara trevliga saker. Inga tråkiga möten där andra berättar för mig vad jag skall göra. Inga inspektörer som granskar det jag borde ha gjort, men inte har haft fullmakt till att göra. För så är det när man är ”strykpojke” i en organisation, man har ansvaret men inte befogenheterna.
Ja, det är sanslöst.

”Ta vara på dagen”, säger den unge mannen. Jag har börjat mitt nya liv med att studera boken ”Åter till livet” en bok som tar upp grunderna för vår tillblivelse, hur vi skapades och vad som är meningen med våra liv. Att vandra på "Rosenkors stigen" är en av mina mest spännande stunder, jag höjer min blick över det vanliga vardags slitet och fundera på vad som döljs bakom stjärnorna.
Kanske ska jag skaffa mig en stjärnkikare så att jag kan studera stjärnorna som blinkar där uppe på himmelen.

”Ta vara på dagen” kan även betyda att jag ägnar mig åt att studera bibeln, för är det verkligen så som prästen predikar från altaret. Att vi alla skall uppväckas på den yttersta dagen. Det verkar lite tråkigt om vi skall ligga där i vår grav i flera hundra år och vänta på att Jesus väcker upp oss från det döda.
I boken kan jag läsa att det inte alls är så utan att även Jesus trodde på återkommandet, att vi lever flera liv. Det är samma sak som att man lägger sig på kvällen för att sova och vaknar på morgonen för att arbeta nästa dag. Likaså är det med döden, man vilar sig för att sedan återkomma i ett nytt liv.

”Ta vara på dagen” Nog finns det mycket som jag kan göra under de ca 10 000 dagarna som jag skall leva. Det jag ser fram emot mest är att två små barn växer, och snart välkomnas till denna värld. Mina små barnbarn, undrar vad för själar de har.
Om man skall tro på återfödelsen så har de valt sina föräldrar och i och med det även valt mig som farmor.

”Ta vara på dagen” får bli mitt ”mantra” för visst är det viktigt att man gör det bästa av sin tid här på jorden för vem vet, vi kanske inte lever flera liv, eller gör vi det.
Det återstår att se.

Inga kommentarer: