27 juni 2008

En ny förälskelse..


”Har du någon liten väska som jag kan låna” gubben min skall ut på äventyr och vill inte släpa på stora väskor.
Med en flygbiljett i handen kilar han iväg bort mot flygplanet som står på landningsbana. Nu är han ivrig, gubben min, för på fastlandet väntar en gammal ”goding” på honom.
I alla fall så är det så, han försöker få mig att se på hans nya kärlek.
”Lycka till nu då”, ropar jag, men jag tror inte att han lyssnar så mycket på vad jag säger. Nu är han på väg, äntligen.
Under flera månader har en het korrespondens pågått mellan gubben min och det heta projektet.
”Precis vad jag har önskat mig” säger gubben och ser lyrisk ut.

”Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge”

Mycket planerande har föregått detta äventyr, många telefonsamtal och till sist invänta Norrlands flygs sommarturlista, för det är ju inte bara att åka upp, utan här vill det till planering för att allt skall fungera.

”Så skönt vi skall ha det nu, du och jag” säger jag till hunden. Nu kan vi städa bort alla bilder på ”skönheten” som belamrar vårt skrivbord.

Under hela vintern har gubben försökt att få mig att acceptera hans nya förälskelse. Men som en envis åsna har jag haft mycket svårt för att se charmen i hans projekt.

”Vad tycker du om det här då?” min son ser lite bekymrad ut.
”Ja, man får acceptera att man inte är nummer ett längre” svarar jag, med ett leende.
”Det är väl inget som vi kan göra så mycket åt” svarar sonen.

Gubben har högtflygande planer där han sitter uppe högt över molnen, han drömmer om mötet med ”kärleken”
”Det kanske inte är alls som du tror, bilderna kan inte visa allt, nog finns det skavanker som du inte har upptäckt, det är ju ingen ”ungdom” precis. Det är ett tufft liv, där uppe i Norrland, du får räkna med att hon är lite skamfilad.”
Mina argument föll platt till marken.

Gubben fick alltid något drömskt i blicken så fort han börjar tänka på vad som väntade honom.
”Jag skall sälja alla de andra fordonen som jag har, nåja jag behåller nog Traktorn för den är ju en ”veteranare” sedan så tänker jag inte sälja båda motorcyklarna,den ena skall jag behålla, för den blir det samlarvärde på, det finns inte så många kvar i trafik längre.”

Ute på garage uppfarten har han nu gjort plats för sin nya ”kärlek” där kommer hon att få stå och glänsa.
”En underbart vacker Veteranbil” säger gubben.
”En skrotbil” säger jag för som min mormor alltid brukade säga:
”Smaken är som baken, delad”

Inga kommentarer: