29 juni 2008

En trogen vakthund.


Vad är det hunden tittar på?” undrar jag och går mot staketet där min hund sitter och spanar ut över fältet. Vad är det som gör hunden så uppmärksam?
Där sitter hon i flera timmar, ibland så ger hon skall. Men vad är det som hon vaktar på?

Jag tar kikaren och ställer mig bredvid henne. Jag låter kikaren svepa över fältet och ut mot skogskanten. Då ser jag vad det är som uppehåller min hund.
Där vid dikeskanten spatserar en stolt Fasan tupp, han promenerar fram och tillbaka. Hunden följer varje rörelse.
En skata kommer flygande och landar bara några meter från vårt staket, hunden skäller till, ”Inte passar det sig att Skatorna är så närgångna ”tänker hunden och markerar sitt revir.

Det prasslar till och hunden stirrar in i en rishög, då ser även jag vad som är hundens stora intresse. I en rishög, precis utanför vårt staket har en igelkott familj byggt sitt bo, de små ungarna ligger där under och hunden sitter alldeles stilla och vaktar på dem.
Ingen, inte ens grannens katt har möjlighet att komma nära igelkottsungarna. De har en stor Schäferhund som passar på dem.

När klockan är 16.00 kommer hunden in och går bort mot ytterdörren. Hon står där en stund och lyssnar. Nu är det dags för att husse skall komma hem, tänker hunden. Hon går bort mot garageuppfarten och ställer sig där för att kolla på bilarna som kör förbi.

Att försöka förklara för hunden att husse är på fastlandet för att köpa en bil, är ingen idé. Här får jag försöka med att ersätta husse. Ja kopplar hunden och vi tar en liten promenad.
När sedan det är dags att äta mat så ligger hunden fortfarande ute och spanar ut mot garageuppfarten, så fort det kommer en bil lyssnar hon ”Kan det vara husses bil mån tro?”

”Nu får du allt komma in” säger jag och ser en mycket konfunderad hund som kommer in.
Hon går bort och lägger sig i sin korg. Hela tiden är hon på helspänn, hon väntar på sin husse.

Tidigt på morgonen är vi igång igen, båda två. Hunden springer snabbt ut för att kolla sin igelkott familj. Nu har Hunden fått lite hjälp, jag har ställt en vattenskål i närheten av igelkottarna. Vid fågelbadet sitter några Björktrastar och dricker vatten.
”Låt dem vara nu” säger jag till hunden ”De rör inte dina igelkottar”

En ljuvlig morgon, som vi båda skall ta till vara, i väntan på att husse skall komma hem med sin nya bil.

Inga kommentarer: