18 juni 2008

"Min musik"


”Du är inbjuden till oss för att spela din musik”
Ett sådant hedersuppdrag kan man bara inte stå emot, så jag tog pärmen med alla sommarens sånger under armen och vandrade ner till parken där all personal och brukare på Klinte Dagcenter, hade samlats. Där tillsammans med ett 20 tal personer sjöng vi i en timme, av hjärtans lust. För det är verkligen populärt när det kommer någon till Dagcentret för att spela och sjunga ”Sin musik”.

Med teckningar och tal, uppvaktades jag åter igen, en ung man rullade fram sin rullstol och räckte fram sin ”present”. Han hade tillsammans med sina vänner i ”konstnärsgruppen” ritat och författat.

Intressant
Normal
Go
Astrologisk
-
Mogen
Ansvarsfull
Jättesnäll

Han läste upp det som tillsammans bildade mitt namn, här hade man verkligen hjälpts åt, det förstod jag, både personal och brukare.


Jag tänker på Inga-Maj
Alla på jobbet
Jag är ledsen, alla omsorgstagare,
Jag är ledsen, alla personal
Inga-Maj en bra chef
Inga-Maj snäll
Jag ledsen sluta
Inga-Maj glad på jobbet
Inga-Maj tänker alla omsorgstagare
Från alla
Åsa, Eva, Cissi, Anna
Åsa krama


Inte slutar man sitt arbete utan vidare inte, från ”cafégruppen” kom denna fina dikt, som lästes upp av författaren själv, Åsa.
Nog förstår jag att alla är ledsna, för så är det ju när man är funktionshindrad och behöver andra människors hjälp för att klara sitt liv. Vi personal kommer och går….
Vi följer alltid vår önskan och kvar står en människa som måste säga farväl och välkomna en ny person som under en tid blir den nya chefen, som finns där för att hjälpa.

Bredvid mig satt min unga kollega, jag såg hur hennes ögon blänkte. ”Vad fint Inga-Maj” sade hon ” De har verkligen tyckt om dig”

Under hela dagen hade min unga kollega grillats med alla detaljer. Hon hade gått runt i alla grupper och hälsat på.

”Synd att du slutar” jag tittar på den unge mannen som satt i sin rullstol.
”Ääää, det tycker du inte alls, jag ser minsann att du ser så glad ut då du tittar på Katarina, du tycker säkert att det är jättekul att det nu kommer en ung snygg chef hit istället för en gammal kärring som jag”
” Nä du, jag gillar dig” svarar han glatt.
Jo visst, men du gillar också unga chefer eller hur?”
”Du har så rätt” svarar han.

För nog måste man vara unga och rask för att tackla min mantel på Klinte Dagliga verksamhet.

Inga kommentarer: