12 juli 2008

Getingboet


”Lite dåligt samvete har jag allt, men man kan ju inte ha ett getingbo under takpannorna till vårat garage, när man får besök av sitt barnbarn” tänkte jag då jag ringde och talade med Antisimex.

Med en stor spruta så puffade han ut ett illaluktande pulver vid ingången till getingboet.
Mannen från Antisimex, kom på en gång då jag ringde honom och beklagade mig.

”Nu skall du se” sade mannen ”Nu dör de allihop, för det här pulvret luktar så illa så att de vill inte gå in i boet, och då dör getingarna som är där inne, för det är ingen som underhåller dem”
”Fy” tänkte jag ”så grymt, där ligger alla getinglarver och bara dör av svält.
”Men de här då, som flyger runt här och vill in vad händer med dem?” frågade jag, för nu hade alla getingar kommit flygande och surrade runt om kring ingången.
”De dör de också för de har ingen uppgift längre” sade mannen och såg mycket nöjd ut.

Mannen från Antisimex kunde verkligen sin sak, jag fick en liten föreläsning om hur getingar fungerar och hur deras samhälle är uppbyggt.
”Verkligen intressant” sade jag ”Vilket intressant arbete du har”
”Ja, det är verkligen spännande” svarade mannen

”De kan bli lite ilskna nu ett stund” sade mannen, och det var tydligt det, en hel svärm med ilskna getingar surrade runt öronen på mannen. ”Har du aldrig blivit stucken” frågade jag för nu stod han mitt i svärmen. ”Nej, faktiskt inte ” sa han och puffade ut ett nytt pulvermoln över getingarna.
Bäst att ta in hunden och stänga dörren om oss, så får getingarna dö i frid.
”Hör av dig till mig om du ser någon geting för då kommer jag direkt och sprutar på lite mera pulver” ” sade han tog sin spruta och vandrade bort mot sin bil.


Grannen kommer med stora kliv bort mot mig där jag står och kikar på de döda getingarna.
”Nu har det kommit lite regn” säger han och ler. ”Jag har mätt upp flera millimeter nu och det var bra för vi behövde verkligen regn, det kan få komma lite till, det skadar inte” grannen visade upp glaset till sin regnmätare och visade på hur mycket regn som hade kommit.

”Ja, det blir att åkalla regn gudarna igen” svarar jag och tänker på min tjusiga dans för en vecka sedan. Men nu får någon annan göra det för jag har fortfarande ont i min axel efter stört dykningen in i dörren.
Grannen tittade upp mot molnen och siade ”Ja, de där molnen ser ut att vara riktigt fulla med regn, vi får se om det kommit in över ön”

Någon regndans blir det inte utan jag får allt hålla mig på benen nu för snart skall jag åka upp och hälsa på mitt barnbarn.

Däremot så skall jag köpa en regnmätare så även jag kan hålla koll på hur mycket regn det har kommit. Det verkar vara ett bra samtalsämne ”oss pensionärer emellan”

Inga kommentarer: