14 juli 2008

Kampen om vinbären


Buskens grenar tyngdes ner av de röda bären. Hunden låg bredvid busken och spanade upp mot björken, där småfåglarna satt.
Efter det att fåglarna hade upptäckt att de röda vinbären var mogna, hade hunden haft ett tufft arbete. Hon hade vaktat de röda frukterna och ingen Björktrast hade vågat sig ner för att frossa på bären.

”Du har varit en duktig fågelskrämma” sade jag till hunden.
Nu är jag först på plats och det tack vare min hund, för även hon är numera ledig på dagarna och har kunnat vakta trädgårdslandet.

Inte så dumt med en vakthund, hon patrullerar runt på gården hela dagarna, ibland så sitter hon och studerar en humla som letar efter honung.
”Du får låta humlorna vara” förmanar jag henne, för hon är inte så nogräknad, om humlan inte passar sig så kan de hamna i hundens gap, det har blivit en sport för hunden, att fånga humlor med munnen.
Igelkott ungarna har nu vågat sig ut ur sitt bo, hunden är mycket uppmärksam då hon vaktar på dem där de letar sig fram till fågelbadet för att dricka vatten.
Fågelbadet ja, där vaktar även hunden för jag tror inte att hon förstod att det skulle vara till fåglarna, utan det har blivit hennes alldeles privata vattenskål.


Nu är det min tur att ge mig iväg, jag har bokat plats på flygplanet som skall föra mig till Arlanda, där möts jag av sonen.
”Det är bäst att vi hämtar dig vid flyget, så slipper du att leta efter rätt buss” säger den nyblivne fadern.
Och glad är jag för visst känns det tryggt att ha någon som väntar på en. Att resa kommunalt är inte min starka sida för bor man på en ö, så får man allt ta sig dit man vill, i egen bil.

Jag smakar på ordet ”farmor” varför låter det äldre än ”mormor”? Men det viktigaste är ändå att man känner sig som ung på nytt då man får en liten ny familjemedlem i familjen.

”Vet du var boken ”snickra till barn” är?” frågade gubben, ser man på, nu har farfar börjat planera för sin sonson, undrar vad det kan bli för skapelser.
”Jag tänkte på att det fanns en ritning på en koja som man bygger uppe i ett träd, vår ek är väldigt fin att ha en koja i” säger gubben och ser förtjust ut.
Det håller jag verkligen med om för att ha en koja mitt uppe i ekens krona kommer att bli spännande för både farfar och hans barnbarn.
Dessutom så kommer även eken att växa till sig för vår sonson är ju bara 10 dagar gammal!

Inga kommentarer: