3 juli 2008

”Moderna påfund”


"Tänk om ett moln kunde tala"

Nu går jag inte så långt bort från min mobiltelefon. För man vet aldrig, när som helst kan det komma ett SMS.
”Vilka moderna påfund, ”tänker jag då jag med stor möda försöker att besvara ett SMS som sonen hade skickat.
”Hur hittar jag frågetecknet, och punkten”. Med mina klumpiga fingrar försöker jag trycka på de minimala små knapparna på min nyinköpta mobiltelefon.

Den är så fin, med kamera och allt, så det är allt bäst att lära sig att hantera den.
Helt novis på mobiler är jag ju inte, för min ”jobbmobil” har varit en av stressfaktorerna under flera år. Jag och mina kollegor utrustades med var sin mobil
”Ni måste vara närvarande” sade chefen ”Det är viktigt att man kan få tag på er när som helst”
Jo jag tackar, det märktes verkligen att jag var åtråvärd, den lilla tingesten hade jag för det mesta vid örat. Var det så att man råkade sitta och tala i den andra telefonen så ringde man på mobilen. Jag förstod aldrig hur man bar sig åt för att tala i båda telefonerna samtidigt.

”Nu är det annat” säger jag till gubben då jag sitter och tittar på den silvergråa mobiltelefonen som jag nyss har införskaffat. ”För det är inget fel i att använda en mobiltelefon, bara man vet att det finns en avstängnings knapp”

Jag skriver ”Hur går det, är allt OK ” sonen svarar ”Japp!”

Det blir inga långa meddelanden på SMS men så mycket att jag vet på ett ungefär vad som pågår. Sonen kan även lägga till en smile gubbe, medan jag ännu letar efter frågeteckenssymbolen.
”Hör av dig då ni åker till BB” skriver jag med stor möda, sonen svarar ”Japp!”
När jag talade med honom i telefonen, sade han: ”Det är väl bäst att jag ringer till dig så att du får en rapport, för vi förstår att ni är oroliga”
Så lugn och fin, de båda ungdomarna som snart skall bli föräldrar har helt grepp om situationen, ett barn skall födas och de blivande föräldrarna har ”läget under kontroll” För oss, blivande farföräldrar så är det bara att vänta på att det skall komma ett SMS som ger upplysningar om att nu är det något på gång.

Min pendel ligger borta på bordet och skäms, för det blev visst lite fel. För enligt pendeln så skulle födelsen vara den 2 juli. Eller så är det jag som måste träna lite mera på att samtala med min pendel. För man får alltid svar på sin fråga, det gäller bara att ställa frågan rätt så att man inte kan misstolka den.

Nu är det dags att koppla hunden och gå ut på min vanliga morgonpromenad, bäst att jag då tar med mig min nya mobiltelefon för man vet ju aldrig när det kommer ett SMS.

1 kommentar:

Anonym sa...

JAg önskar Er all lycka med ert första barnbarn och håller tummarna för att allt går bra och att du snart får snosa på den lilla människans fjuniga huvud! Ha en bra sommar Inga-Maj!

MiaMia