4 juli 2008

Väntan på regn


Mörka tunga moln tornar upp sig ute vid horisonten, på nyheterna så talar man om att det skall bli regn på Gotland.
”Tänk så skönt” säger vi till varandra och tittar ut på de sönderbrända gräsmattorna. Björkarna har redan börjat få gula blad och bonden kör ut extra foder till sina djur.
”Det har bara kommit 4 millimeter” säger grannen och häller ut en skvätt vatten ur sin regnmätare.

Turisterna ligger och steker sig på stranden, de går med jämna mellanrum ut och svalkar sig i det klarblåa havet. Det är sommar på Gotland och vi bofasta vet att även om metrologerna ser hur regnmolnen drar ut över havet med riktning mot Gotland så vet vi att molnen ofta delar sig då de närmar sig ön och går fint förbi på var sin sida.
”Retfullt” säger bonden som vill ha regn
”Underbart” säger turisten som, steker sig på stranden och får soleksem.

Tidigt på morgonen smyger jag ut och drar fram vattenslangen för att skvätta på de nyplanterade buskarna lite vatten.
”Bevattningsförbud” står det i tidningen, men lika fullt så kan man få fylla sina bad pooler med vatten.
”Det rymmer flera hundra liter” tänker jag då jag ser över till grannens pool, där han plaskar omkring med sina barnbarn.

Att fylla mitt fågelbad och vattna min blåbärs buske, kan ändå inte vara det som gör att Kommunens brunnar sinar.

Jag kikar upp mot himmelen, de mörka molnen närmar sig, ”kanske finns det så mycket kraft i det här lågtrycket så att några regnstänk kan hamna på min gräsmatta” tänker jag då jag går ut mot postlådan för att hämta min post.

Brevbäraren hade lämnat ett tjockt brev till mig, det är studiematerial från Rosenkors orden AMORC. Studiematerialet ger mig svar på många av de frågor som jag har, jag får ta del av det som Mysterieskolarna i århundrade har lärt ut till sina elever. En otrolig förmån för mig som nu har all tid i världen eftersom jag är nybliven pensionär.

Inga kommentarer: