6 juli 2008

Regndans


Planka för planka sågas till och läggs på plats ”Det tar längre tid än vad man tror” säger gubben och lägger en ny planka på plats.
”Det blir som ett stort dansgolv, har kan vi svänga runt i dansens virvel ” säger han och tittar på mig. ”Tänk när våra barnbarn kommer hit då kan de springa runt här”
Nog är gubben min stolt över sitt verk, en sol altan på 63 m2 är inte fy skam.

Kanske var det en regndans som jag utförde igår då telefonen ringde och jag skulle springa in för att svara. Med ett färskt barnbarn på BB, en nysnittad mamma och en son som har blivit pappa så kan man kanske bli lite för ivrig, jag snubblade och föll. Var det verktygen som låg kvar på altanen eller snubblade jag på mina egna fötter.
Jag gjorde i alla fall en otrolig volt, föll mot dörren och knuffade till den så att dörren öppnade sig och slog emot en cykel som stod mot väggen, där under cykeln hamnade jag.

Gubben blev alldeles förskräckt och kom till min undsättning ”Svara i telefonen” ropade jag ”jag klarar mig” där satt jag bakom altandörren med en cykel över mig.” Vad är det som är brutet” tänkt jag och klämde försiktigt på både armar och ben.

Jag hörde hur gubben talade med sonen i telefonen ”Just en snygg farmor” tänkte jag och försökte med alla krafter ta mig upp igen från altangolvet.

Kanske var det den dansen som gjorde att vädrets makter sammankallade stora regnmoln som nu pressar sig in över ön. Efter några timmar så föll ett fint regn ner över min upptorkade gräsmatta.
Det är bara att tacka vädergudarna för att de förskonade mig från benbrott, den vilda regndansen kostade mig bara några små blåmärken. Lite stel blev jag nog allt, men rullator behöver jag då inte.

Inga kommentarer: