11 augusti 2008


Det var allt tur att det inte fanns en mikrofon framför mig i kyrkan då jag skulle läsa en bibeltext för brudparet.

”Vilken ära” sa jag, när den blivande bruden bad mig läsa en bibeltext i kyrkan då de skulle vigas.
”Jag har bara en bok” sade prästen så du får komma fram och hämta den hos mig”.
”Men, vad är det för text då?” frågade jag prästen.
”Jag har markerat den för dig, så det är bara att läsa innantill” sade den rutinerade prästen.

Mitt budskap var kärleken, den som övervinner allt.
Jag hoppas ändå att mina ord kom fram. I alla fall så hörde brudparet och prästen vad jag sa, brudparet såg lite nervösa ut, inte för att det var jag som läste utan för att det var så högtidligt vid den vackra vigselakten.

”Du skulle ha läst lite högre, man hörde inte vad du sa” sade min äkta make när jag satte mig i bänken efter utfört hedersuppdrag.
”Vilken tur då” tänkte jag, för när det vankas till bröllop är det ju brudparet som är i centrum och de hörde vad jag sa. Att jag läste lite fel, märket de nog inte, och prästen får allt skylla sig själv då hon inte hade gett mig någon egen bok.

”Åsåå skumpar ungmansdrängar till brulloprgarden ste …………å di i sadla blacken gra….”
Nog var det en lite annorlunda bröllop för framme vid koret stod prästen och sjöng med sin fina altstämma, Gotländsk bröllops marsch när brudparet tågade ut.

Bröllopsgästerna blev så förtjusta i prästens solosång så att de stod kvar och lyssnade, utanför vid kyrkporten fick brudparet pussas i lugn och ro tills sången var klar och gästerna kunde skynda ut för att uppvakta brudparet.

”Regn i kronan betyder lycka” sade brudens väninna. Så skönt att det har ändrat sig för jag har hört precis tvärtom att regn i kronan betyder tårar. Nu hade ju inte bruden någon krona så då är det andra regler som gäller. Men att skåla i ett glas Campange går utmärkt även om det regnar och fotografen fick fota ett glatt brudpar under ett stort paraply.

Inga kommentarer: