20 augusti 2008

En lyckad affär


Bilen svängde in på den stora gårdsplanen, en traktor stod parkerad under en stor ek. Jag klev ur bilen och såg mig omkring.
Jag hade lockats in från vägen av en skylt som visade att här fanns en gårdsbutik, eftersom jag befann mig ute på landet så hoppades jag på att jag skulle hitta nyskördade grönsaker.
Tidigare på dagen hade jag ”vägt in mig” och det var inte roligt, det är bara att ”se sanningen i vitögat” och påbörja en viktminsknings kampanj.
”Nu får det bli grönsaker för hela slanten” sade jag till gubben min, nu stod jag där mitt på gårdsplanen för att leta mig fram till dörren där alla grönsaker fanns.

”Självbetjäning” stod det på en stor skylt som var uppsatt på väggen. Jag klev in i den lilla affären och började se mig omkring. Längst med ena väggen var det hyllor uppsatta och där stod välfyllda korgar med olika grönsaker i .
På ett bord stod det en skrin och bredvid låg en miniräknare. Borta vid fönstret, på ett litet bord stod en våg.
”OK, det är bara att plocka för sig” sade jag till gubben min och började undersöka vad som fanns i korgarna.

”Undrar om det finns en dold kamera här” tänkte jag, då jag plockade bland alla nyskördade grönsaker. Ett vitkålshuvud, rödbetor, morötter, gurka, solmogna små tomater, rödlök, allt som jag behövde plockade jag ner i bruna papperskassar.
Gubben min hade fullt sjå att räkna på miniräknaren hur mycket vi skulle betala. Så fiffigt anordnat, på griffeltavlor hade de skrivit upp priserna på de olika varorna, det var bara att läsa innantill.
Etthundra tio riksdaler stoppade vi i Gårdsbutikens lilla skattekista, och mycket nöjda tågade vi ut med våra påsar välfyllda med kravodlade grönsaker.

Jag sneglade bort mot boningshuset, ingen människa syntes till, det var bara några ”dvärghönor” som gick runt på gårdsplanen och letade efter mask.
”Vilket förtroende” tänkte jag, ”här har jag varit inne och plockat för mig av allt som gården kan erbjuda och det är helt okey, jag är betrodd” En härlig känsla i en tid då man övervakas från alla håll och kanter.

Inga kommentarer: