4 augusti 2008

Inte ens hunden vill gå ut..


Inte ens hunden ville gå ut idag, ett stort molntäcke låg över Gotland och regnet vräkte ner. Tyvärr så har jag återigen glömt att köpa en regnmätare så jag får vänta på att grannen kommer över med sin rapport.
Inte går det någon nöd på oss, vi sitter här hemma och har det varmt och torrt, värre är det med ”nasarna” på Medeltidsmarknaden, där har man inte det så värst trevligt idag.

Under många år har gubben min och jag varit med på Medeltidsmarknaden. Varje år deltog vi i det stora spelet om Valdemar Atterdags intåg på Gotland, hur han brandskattade Visby. År efter år återkom han vecka 32, för att upprepa händelsen.
Många gånger har jag funderat på varför Gotlands medeltidsmarknad har blivit så otroligt populär, den blir bara större och större för varje år som går.

Vi klädde oss i tidstrogna kläder, gubben med ett rejält skinnförkläde och jag med specialuppsydd klänning. Där stod vi och lät turisterna fotografera oss som det rejäla snickare paret vi skulle föreställa. Vi som såg till att alla hade trätallrikar och träskedar till den stora festen som skulle vara sista kvällen.
I över 20 år stod vi ut, sedan föll vi för ålderssträcket eller var det för de kommersiella kraven att vi skulle vara där dygnet runt. Från tidiga morgon till sena kvällen ville turisterna ha möjlighet att kunna strosa runt på den medeltida marknaden, där man kunde förse sig med allt vad medeltiden kunde erbjuda. Vi kände oss som statister i en medeltida långfilm.

För några år sedan så satte jag stopp, ”Nu får du åka ensam” sade jag till gubben, ”För jag strejkar!”
Det har jag inte ångrat en enda gång utan nu kan jag själv vara den som strosar runt bland alla marknadens nasare och tittar kritiskt på deras hantverk.

Varför har Gotland lyckats med det? Jo kanske för att vi var först och vi ligger så underbart avskilt från yttervärlden så många tror säkert att vi har det så här jämt, att livet har stannat på Gotland. Det är inte så konstigt om man tror så för det är inte bara medeltidsmarknadens nasare som har klätt sig i tidstrogna kläder utan det har många andra även gjort.
På Gotlandslinjen möts man utav Medeltidsklädd personal, affärspersonal strosar omkring bland affärshyllorna iklädda medeltidskläder. En munk kan komma vandrande i gränderna på väg mot något medeltida kyrka. Hela Gotland stannar upp och vi gottar oss i Medeltiden.

Själv så ids jag inte längre besöka medeltidsmarknaden, jag har fått nog, för har man varit med i över 20 år så finner man inte så stort nöje i det längre. Jag uppmuntrar mina gäster att göra besök, för en som inte har varit med från början är det här naturligtvis mycket sevärt. Allra helst för barnen, det finns mycket att lära sig av historien.

Vi får väl rycka upp oss, gubben och jag nu då vi har fått barnbarn, det stod i barnbarns boken att ett besök på en historisk plats är ett utmärkt utflyktsmål att göra med sina barnbarn. Men lille Albin är nog inte intresserad att följa med oss i år, han är nog lite väl ung, för han är ju bara 4 veckor gammal.
Tiden går så fort och snart så täljer farfar ett träsvärd till lille Albin så att han kan hjälpa Gutarna när Valdemar Atterdag återkommer för att brandskatta Gotlänningarna.

Inga kommentarer: