21 september 2008


En familjetradition…
”Det är då tur att det händer lite i familjen så att vi blir tvingade att gå till kyrkan” sade mannen som tog min hand, han skrattade gott ”Och så får vi ju träffas emellanåt”
Det var släktkalas och vi var bjudna till kyrkan för att närvara vid ett barndop. En högtid som man absolut inte kan tacka nej till.

Framme vid dop fonden stod min systerdotter och hade en liten Alicia i famnen. Alicia skulle få sitt namn genom dopet, och vi, alla hennes släktingar och vänner var inbjudna.
Hon var så fin lilla Alicia, den vita dopklänningen var nästan i minsta laget. Det var gjord av tunnaste bomulls tyg.
Sexton namn var broderade med fina kedjestygn runt om på dopklänningen.

Visst är det trevligt med traditioner, den förste bebisen som döptes i klänningen var min storebror och det var år 1941. Dopklänningen har sedan gått i arv och används utav vår familj.
Snart så kommer jag att broderas in Albins namn för han skall precis som sin far döpas på traditionellt vis. Undrar bara om han kan ha den skira bomullsklänningen, för bebisarna var nog lite mindre då på 40 talet när min mamma sydde dopklänningen som har hängt med i så många år.

Som sig bör, så bjöd föräldrarna på kalas efteråt och det är mycket praktiskt att då hyra in sig i församlingshemmet, där allt som behövs finns lätt tillgängligt.
Sju sorters kakor var det då inte, men likaväl en stor underbart god tårta som vi alla festade på.

”Ja, det är tur att ungdomarna bjuder till fest emellanåt så vi gamlingar får träffas, är det inte jämna födelsedagar så är det barndop eller bröllop.” Alicias farfar såg nöjd ut för det är inte så ofta annars som vi träffas, annat än på kalas.

”Det är mycket rosa i klänningen” för naturligtvis så höll även vår kära mamma på traditionen att rosa brodyr skulle vara till flickor och blått till pojkarna, då hon broderade in sina barnbarns namn.
”Ja, vi får hålla på traditionerna, du och jag” sade min kära syster Stina, när hon överlämnade en docka med blått brodergarn. ”Det har varit många flickor nu ett tag, det skall bli trevligt med ett blått namn nu som omväxling.

Inga kommentarer: