20 september 2008

Mitt stora intresse...Tarot



För snart 15 år sedan så kom jag i kontakt med Tarot för första gången. Direkt så kände jag att det skulle vara något för mig och köpte en Rider Waite kortlek, anmälde mig till en distansutbildning och satte igång.

Den vanliga uppfattningen är att tarotleken skapades för spådom. Men så är det inte alls. Korten är nämligen främst ett hjälpmedel vid personlig utveckling via meditation.
De är också portar till Astralplanet. Möjligheten att förutsäga vilka krafter som är i rörelse vid ett speciellt tillfälle, är något som man får på köpet, så att säga.

Att meditera runt ett kort kan ge så mycket att få tillträde till Astralplanet – tankens kungarike – som är ett gigantiskt kollektivt undermedvetande. Det är till detta plan som tarotkorten öppnar portar.

Under ett år har jag haft en utbildning för några vänner. Vi har träffats regelbundet och samtalat runt Tarot, de har blivit riktigt duktiga på att tolka korten och som träning så får de lägga kort för varandra.
Astralplanet kan man jämföra med Internet där man kan söka information, man använder sin intuition och egen erfarenhet när man tolkar korten utifrån varje korts betydelse. Till sin hjälp har man nyckelorden som ger en ” hint” om vad det hela handlar om.

Många är mest intresserade av att få hjälp med tolkning. Tarotlinjernas utbud är välbesökta och man betalar mer än gärna 19:90 i minuten för att få svar på en fråga.
Den vanligaste frågan handlar om sökandet efter den stora ”kärleken” mera sällan så får man svara på frågor som handlar om den egna själsutvecklingen.

Många Tarot tolkare vittnar om hur de har utsatts för spe för att tolkningen inte levde upp till förväntningarna. Får man inte det svar man önskar går man bara till nästa tolkare och hoppas på bättre tur.
”Det stämde inte alls”
”Hon kan ju inte tolka”
Den riktigt duktiga tolkaren säger sanningen och låter sig inte frestas av att vara till lags för att få en nöjd kund. Men många tolkare är beroende av linjens inkomster och vill naturligtvis att kunden skall återkomma.


Jag föredrar numera att bara arbeta med utbildning. För korten har en magisk makt att öppna upp sinnet och få igång tankeverksamheten. Utlägg ger jag bara till de som jag känner eller som jag har utbildat, för naturligtvis så finns det poänger med att få en djupgående analys utifrån Tarotkortens budskap.

Inga kommentarer: