22 september 2008

Inskriven på lasatettet..


Så var man inskriven på lasarettet. Nu finns det ingen återvändo, jag skall opereras och har nu fått veta allt om vilka rutiner som gäller.
”Du måste vara här redan klockan 18.00 på söndagskvällen” sade sköterskan och såg mycket bestämd ut. ”För vi litar inte riktigt på att ni håller dieten som ni ska” Hon sträckte fram en lapp och sa: ”Nu vill jag kolla om du har uppfattat vad narkosläkaren informerade dig om”
”Oj, är det skrivning?” frågade jag och satte mig ner på en stol och svarade på frågorna.
From när får du inte äta någon fast föda?
Vad får du inte dricka?
From när får du inte dricka något alls?
När jag hade fyllt i blanketten och fått ett godkännande av sköterskan sade jag
”Nu är det så att jag verkligen inte kan komma till klockan 18.00 för jag är upptagen och kan inte komma förrän efter 22.00”

Hon såg mycket missnöjd ut, och sade ”Då får du gå in på avdelningen och prata med dem, för det kan inte jag bestämma”

När jag klev in på avdelningen så hörde jag en mycket glad röst som sa: ”Nej men Inga-Maj”
Där stod en sköterska och såg mycket glad ut, jag fick dra mig till minnes, oj, jag som känner så många människor, inte vet jag vem den glada sköterskan är, men helt klart, hon känner mig.
”Alla känner apan men apan känner ingen”
Någonstans där inne i hjärnkontoret så vaknade det och jag sade, du har varit min elev eller hur?”
”Visst har jag det, för 8 år sedan” svarade hon.
I ett huj så fixade hon så att jag fick ”permis” till efter klockan 22. ”Det är bara att gå in via akutintaget och säg att du skall läggas in här på K1”

Väl hemkommen så fick jag sitta och studera alla papper, för att veta hur allt skall vara då jag skall läggas in på sjukhuset.

Inga kommentarer: