25 september 2008

Trädgårdsmästaren...


Att vara trädgårdsmästare..
”Nu måste du vara trädgårdsmästare, ta fram sekatören och sågen och gå ut i din trädgård, för nu är det dags att röja bland det vildvuxna”.
Nu var det inte min egen trädgård som astrologen menade utan det var min ”inre trädgård” som jag behövde se över.
Enligt astrologen så hade jag svårt för att säga NEJ och har så haft i många år.
Att säga NEJ till personer som på ett eller annat sätt utnyttjade mig. Att kunna sätta gränser för vad jag orkade med.

En svår uppgift, ”vilka grenar suger energi” tänkte jag då jag satt och mediterade en dag. Kanske har hon rätt, min käre astrolog, att jag har svårt att sätta gränser för enligt mitt horoskop så är jag en person som alltid vill vara till tjänst för mina medmänniskor.
”Arbetsgivarens favoritarbetare” sade hon, ”för du kan inte säga nej, du jobbar och jobbar”

Nu som pensionär skall jag ta fram stora sågen och se vad som behöver tas bort. Fokusera mig på det som ger mig tillfredsställelse och där jag kan se att jag själv får något i gengäld.

Det gäller att ha balans, man kan inte bara ge utan man måste också få något tillbaka.
”Jag torkar svetten ur pannan och tittar mig nöjt omkring, efter en genomgripande förändring i min trädgård, kan jag åter andas.

Nu får jag fokusera mig på min operation, den som jag har fått vänta på så länge.
”Du får inte ha något sår” Sade sköterskan ”För då kan vi inte operera dig”
Kanske var det så som getingen tänkte då den slog sig ner i mitt knä och stack mig i låret.
Getingens giftiga gadd stacks in i mitt lår och bara på några sekunder så svullnade hela låret upp, som en rid byxa.

”Aj, aj, det var som ett Skorpionbett, för Getingarna är ju väldigt giftiga så här års.
Kanske satt getingen på en av de grenar som jag sågade ner” tänkte jag för nog var det lite onödigt att jag just nu skulle få känna på en bitsk gadd.
I flera timmar satt jag och tyckte synd om mig själv, den stackars getingen som bara var ute för att söka sig en vintervila, låg som en liten krympling mitt på golvet. Lite chokad efter det att jag hade satt mig på den.
Tur är att jag inte har någon allergi för getingstick utan jag har några dagar på mig för att kurera mig, innan det är dags för mig att opereras och återfå min rörlighet och kunna gå ut med hunden på våra långpromenader.

Inga kommentarer: