13 november 2008


”Man måste hänga med i utvecklingen” sade min kära moster och köpte sig en ny dator.
Min moster fyller snart 94 år, och har slitit ut ett par datorer redan.

Nog har det hänt mycket med tekniken, från att telefonen blev ett kommunikationsmedel i varje hus till att vi numera kommunicerar med varandra via Internet.
Via Internet kan vi odla ny vänskap, vi kan gå med i olika diskussionsforum och få vänner genom det.
Nu sitter man hemma bakom sin dator och chattar med människor som bor runt om i Värden.

”Vi kommer att skriva dagbok” sade min syster ”Vi söker bara upp Internetcaféer så fort vi har chans så kan du följa oss på vår resa i Afrika”

Mycket har hänt sedan sonen begav sig av till Nea Zeeland för att arbeta där i ett år. Då kunde det gå månader emellan kontakterna. Nu kan man bara koppla upp sig på Internet och logga in på syrrans dagbok för att få information om hennes upplevelser när hon åker på safari i Afrika. Tänk om det hade varit möjligt då Krister bodde på andra sidan jordklotet. I och för sig så var det väl bra att jag inte hade möjligheten, för nu i efterhand så kan jag tycka att det var nog bäst för mig att inte veta vilka äventyr som han var med på.

Världen öppnar sig, och du behöver bara sitta i ditt vardagsrum och surfa iväg.
Jag är med i ett Skandinaviskt Esoteriskt forum, där vi har chatt aftnar var 14: dag
I söndags så var det min tur att hålla i chatten, det gör jag varannan gång. Då gäller det att ha disciplin på deltagarna och se till att alla håller sig till det ämne som jag har bestämt.

Norrmän, Danskar, Gotlänningar och Svenskar, ja det var en salig blandning på nationaliteterna när vi gav oss i kast med att analysera Tarotkortet, Djävulen. Det är så kul att vi nordbor kan kommunicera med varandra även om man ibland inte förstår alla ord som skrivs.
Att få vänner på sådant sätt är spännande, kanske kommer vi aldrig att mötas i verkligheten, trots det så har vi ett stort utbyte av varandras kunnande. Nya dörrar öppnas och jag kan sitta här hemma och utbyta tankar med andra som har samma intresse som jag.

Som en behaglig motvikt till mitt surfande ute i Cyberrymden så är det mycket skönt att besöka vår medeltidskyrka. Kyrkvaktmästaren hade värmt upp kyrkan bara för vår skull för nu börjar det allt att ”dra ihop sig” för vår konsert. Det märktes på körmedlemmarna att allt ”tragglande” av stämmor hade gett resultat. Det lät inte så tokigt när vi övade i kyrkan.

Nu är det bara finliret kvar men det skall säkert fixa sig för som sagt, vi är många i Sanda kyrkokör som sjungit tillsammans i över 10 år.

Inga kommentarer: