5 november 2008

På väg framåt.....


Lite sömndrucken stapplade jag upp på morgonen, på mina två kryckor. Gubben tittade frågande på mig ”Satt du uppe i natt och såg på valvakan?”
”Japp” svarade jag för inte kunde jag låta bli att kolla hur det gick för den unge svarte presidentkandidaten i Amerika. Visst är det mycket som händer ute i stora världen och som även kommer att göra sig påminda här hos oss.

Nya tider kan man skönja när den unge Obama tar tag i rodret och försöker styra upp skeppet som har gått överstyr. Ett gigantiskt uppdrag som vi nog inte fattar bredden av. Det är bara att lyckönska den unge mannen och hoppas på att han har goda rådgivare i sin stab.

Nog påverkas vi av det som händer på andra sidan av jordklotet, se bara på den ekonomiska nedgången, den har även påverkat mitt lilla fondsparande. När jag kollade sist så hade mina fonder sjunkit betydligt och jag har gjort en stor förlust. Nu får man snällt bida sin tid och låta allt bero och hoppas på ”bättre tider”. Allt bara för att bankerna har beviljat krediter utan att ha någon säkerhet.


Försiktigt så testar jag om jag kan släppa en av mina kryckor, för nu börjar det allt att ”klia” i fingrarna. Jag har suttit nu i flera veckor och varit konvalescent, nu börjar jag att tröttna på det och vill kunna göra lite mera. Men att plantera lökar i den nyanlagda rabatten, var ändå lite i överkant för vad jag kan prestera. Gubben min fick ”ta över” för att det skulle bli ”klokt gjort”
Nej, att gräva i rabatter och plantera vårens blommor var nog väl optimistiskt, jag får hålla mig till mera stillsamma arbetsuppgifter.

Då är det mycket bättre att mumsa i sig ett winerbröd tillsammans med min ny pensionerade lillasyster, som kom förbi för att kolla hur jag mår.

”Tänk vad tiden går” sade jag ”Nu sitter vi här båda två och är pensionärer”
Nu skall vi börja släktforska, syrran har letat fram den gamla familjebibeln där man har noterat alla födslar och dödsdagar i släktled. Vi skall också studera släktens fotoalbum i jakt efter våra förfäder.
För som jag tidigare har skrivit om i en blogg, så väntar vi på Amerikafrämmande, det är emigrantättlingar som söker sina rötter i den Gotländska myllan. Men först och främst måste vi kolla att det verkligen är ”rätt” gren som vi tillhör därför måste alla datan stämma med det som Amerikanarna har fått fram i sina forskningar.
Här sitter syrran och jag och letar efter vår farfars bror som emigrerade till Amerika i början på 1900 talet.

Det är klart att jag bevakade presidentvalet i Amerika, för som sagt, vi har mera gemensamt än vad vi tror.

Inga kommentarer: