24 november 2008

Rikligt med snö.......


Idag snöar det på Gotland, vita stora flingor som sakta dalar ner och lägger sig på marken. Hunden ser lite förvånad ut, nosar på snön och gör några glädjeskutt, slänger sig på marken och snurrar runt i snön.
Skatorna sitter i ekens krona och skrockar förnöjt. Nere på marken ligger hundens märgben och skatorna bara väntar på att få kalasa på dem, så fort hunden har gått in i huset igen.

Hunden gör sin ronda runt i trädgården, nosar efter ovälkomna gäster som har vågat sig in på hennes revir under natten. Grannens katt jagar hon bort med några ilskna skall.

”Har du skaffat broddar till dina kryckor” frågar gubben ”Nej, inte trodde jag att det skulle bli snö så här tidigt på året” svarade jag. Nu blir det att sitta inomhus och inte försöka hoppa ut på kryckorna för det kan vara halt. Att vara konvalescent kräver sin planering och inte sade sjukgymnasten något, då jag var hos honom för att få nya instruktioner för min träning, om att jag skulle skaffa broddar till kryckorna.

Kanske så behöver både hunden och husse sätta på sig broddar för när de skulle ut på sin morgonpromenad så föll de båda pladask. Under snös fanns en förrädisk vattenpöl som det hade frusit is på under natten. Där låg båda golvade, att husse föll var väl inte så konstigt, men att även hunden föll omkull var lite överraskande, för både hund och husse.

Gubben som är född och uppväxt i Norrbotten, ser med glädje på alla snödrivor som formas ute på garageuppfarten. ”Bäst att jag går ut och skottar snö” sade gubben och drog ner luvan över öronen, tog snöspaden och gick ut.
Efter en stund kom gubben in igen och såg måttligt glad ut. ”Vet du vad grannen har gjort?” sade han ”Han har blåst ”sin snö” över på vår tomt, så det ligger en stor hög snö på vår garageuppfart” gubben suckade ”Det är bra fräckt att bara köra med en snö maskin och låta all snö blåsa över till oss”.

”Ja, vilka finesser” tänkte jag, nog hade vi båda stått och beundrat den fina snömaskinen som grannen hade investerat i . Men inte förstod vi då att all snö skulle blåsa över till oss.
”Det är så fiffigt” sade grannen för snön bara försvinner”

”Kanske skulle jag be att få låna grannens snö maskin och blåsa tillbaka snön till hans tomt” muttrade gubben då han gick ut för att skotta bort all snö från garageuppfarten.

Lagom när gubben är klar kom snöplogen och drog med sig en snövall som placerades precis utanför vår utfart.

”Bry dig nu inte” sade jag ”för snön smälter bort av sig själv. Det är bara uppe i Norrbotten som man måste skotta så där ordentligt, här på ön försvinner det av sig själv”

”Man är väl ”norrlänning” muttrar gubben och ger sig på snövallarna som snöplogen lämnat efter sig.

Inga kommentarer: