22 december 2008

En prioriterad julgran.....


Det är få julgranar förunnat att få komma inomhus direkt samma dag som den har blivit huggen i skogen. Vår gran står nu så fint i rummet och väntar på att få bli påklädd.
”Nu får den stå här och dricka vatten under natten” sade min norrländska gubbe. Han sätter en ära i att själv gå ut och hugga sig en gran. Jag har slutat att följa med på dessa ”gran letar promenader” för det finns ingen gran som duger. I flera veckor innan jul så är gubben på jakt. Han tar sig en promenad ner i skogen för att studera sina tilltänkta julgranar.
”Den här var riktigt fin” sade gubben och placerade granen i julgransfoten.
Visserligen så har vi en egen skog, men jag är inte så säker på att gubben alltid håller sig inom gränsen, utan jag tror nog att han tar en liten lov in på Kommunens skog också.
”Nåja, jag har väl betalt skatt i alla år och föresten så sköter Kommunen sin skog så dåligt så det kan vara bra att jag tar bort en och annan gran” säger gubben och myser.
Det är alltid en sport att gå ut för att skaffa gran.

”Granen står där så fint i valvet in till köket.
”Du får allt ta ett kort och skicka upp till pojkarna så de får se så fin granen är” säger gubben.
För i år så får vi allt fira julen själva, för sönerna har ju fullt upp med att sköta om sina små bebisar.
Helt ensamma blir vi inte för Hans kommer ju hem. Han bor på en gruppbostad i Visby och det är alltid trevligt när han kommer hem på besök.
”Vi får väl ha lite julklappar för Hans skull” säger jag.
”För han vill ju ha julklappar”
”Åja, det vill nog du också ha” säger gubben.
Så sant, jag älskar att få öppna paket, så en jul utan julklappar är ingen jul.
Det vill nog gubben också, för idag så kom han hem med en bok och sade
”Jag har köpt en bok, den kan du få ge mig i julklapp”
Han var nog lite orolig, gubben min, för han visste att jag inte är så förtjust i att trängas i affärerna.
Det är så trångt i affärerna, när man är handikappad, handlarna fyller sin affär med varor så det är svårt att komma fram när man fortfarande måste ha en krycka som stöd.
Gubben behöver inte vara orolig, jag har redan besökt ortens Beklädnadsaffär, och ekiperat både Hans och gubben.

1 kommentar:

Karin sa...

God jul på er alla! Vilken fin gran ni har. Jag blir lite avundsjuk. Vi hoppade över gran i år och jag tog in några fina grenar som jag julpyntat. Det blev en barrfri och miljövänlig stadsgran! Fast tyvärr utan god grandoft :).