18 december 2008


”Jag passerar Gotland..”
Det är bara en person som kan säga så då han ringer till mig. Min storebror är befälhavare på en båt som ofta passerar Gotlandskusten.
”Vi kör här utanför nu och ser på den vackra Gotlandskusten” säger han då har ringer i telefonen. Där står han min käre storebror på kommandobryggan och berättar för sina besättningsmän att här, på den vackra ön, bor han systrar.

”Har inte du gått i pension? frågar jag lite retsamt, för nog vet jag att min käre bror har en längtan till havet och nappar alltid, då det erbjuds lite extra jobb.
”De ringde och frågade om jag kunde avlösa en kapten som behövde mönstra av” förklarade han. ”Så jag har gjort en resa nu”

”Har man varit ”till sjöss” i över 50 år så kan det vara svårt att bara lägga av så där” säger storebror.

Inte har jag något problem med att ”lägga av” kanske beror det på att mitt arbete har blivit så stressigt och styrt utav olika riktlinjer och lagar. Allt skall kvalitetssäkras och dokumenteras. Som chef sitter man för det mesta med näsan framför datorskärmen.
Däremot så har jag tagit ann mig ett heders uppdrag , jag är ombedd att vara Godman, och det är riktigt roligt , jag får verkligen nytta av mina kunskaper om lagar och förordningar, för nu gäller det att företräde en person, ”bevaka rätt” och ”förvalta egendom” som det så fint heter i Föräldrabalken.

Man blir aldrig fullärd, nu får jag lära mig hur man gör för att få skuldsanering, intressant!
Så inte behöver jag längta tillbaka till mitt arbete inte, det finns så många människor som behöver en Godman eller Förvaltare så nog får jag nytta av min kunskap.

Det var dags att ta fram plånboken igen och betala veterinären.
”Nu kan väl du betala” sade gubben min. Ja, visst vi har ju delad vårdnad om hunden så nu får det vara min tur.
Har man ett husdjur så får man allt räkna med att det kostar pengar, en liten tub salva, fick jag betala 180 kronor för. Det finns inga högkostnadskort för hundar utan det är bara att betala.
”Återbesök om en vecka” sade veterinären för än så är inte hunden frisk även fast vi nu har tagit av plasttratten och hon kan stoltsera ute på bakgården, utan tratt.

”Bäst att ta hunden med ” sade jag och bokade in oss i hundsalongen på Gotlandsbåten samt en stuga på Fyrishov i Uppsala.
”Det är lika bra att hon också får bekanta sig med de små barnbarnen”

Nu skall vi upp till Uppsala och träffa barnbarnen, lille Albin skall döpas och vi skall beskåda det lilla nya barnbarnet som skall heta Emilia.

”Det skall bli skönt att lämna ön i några dagar” sade gubben. Han som är uppvuxen i de mörka Norrlandsskogarna kan få lite ”lappsjuka” här på vår ö,
”Jag behöver komma härifrån ibland” säger han
”För det kan vara lite väl litet här”
Jag förstår vad han menar, för här på Gotland så planerar man noga innan man gör ett stadsbesök, man kör inte 3 mil i onödan, medan man uppe i Norrland mycket väl kan köra 30 mil för att handla.

Inga kommentarer: