31 december 2008

Gott Nytt År


Nu är det dags att summera året som har varit och se fram emot ett nytt år.
För exakt ett år sedan så längtade jag efter två saker. Att få barnbarn, för det var precis till jul förra året som vi fick veta att en liten Albin var på väg. Han föddes i juli.
Jag längtade också efter att få gå i pension. Efter så många år som verksamhetschef i en förvaltning där lagar och förordningar duggade tätt över våra huvuden, så var det till slut inte värdigt att stanna kvar som ”den ansvarige”
Vi myntade ett nytt begrepp ”det är sanslöst” för mycket av de beslut som fattades var ”sanslösa”.

Den 19 juni ”slängde jag in handduken” och blev fri, något som jag njuter av varje dag. Att gå och lägga sig när man är trött, att stiga upp när man är utvilad eller inte kan sova. Jag kan sitta uppe mitt i natten om jag vill sova till långt fram på förmiddagen, om jag vill.
Underbart att inte behöva samla mig för att gå till ett möte där jag skall vara på alerten hela tiden, förmedla politiska beslut till mina medarbetare. Beslut som har fattats så långt bort från verksamheten som det bara går.

Än idag kan jag haja till då jag läser i dagstidningen att Gotlands kommun kommer att ha ett rejält underskott i sin budget eftersom man inte får in de skattemedel som man har räknat med.
"Nu dras svängremmen åt igen” tänker jag och minns de tider då chefen stirrade in i våra ögon och sade” Om ni inte håller budgeten så får ni sluta”
”Det var ord och inga visor”
Så skönt, jag kan pusta ut, för även om det nu blir svettigt ute i verksamheterna med sparbeting så behöver jag inte vara den som verkställer sådana beslut.


Vad har då nästa år i sitt sköte åt oss?
Bäst att ta mina Tarotkort till hjälp, för där kan man få en liten vägledning på vilka dominerande energier som kommer att kretsa runt oss.

1. Vad år 2009 kommer att handla om.( IX Svärd)
Nyckelord: Stark ångest och oro (ibland dock obefogad)

2. Det som kommer att påverka oss ( Prinsessa av Mynt)
Nyckelord: Ursprunglig, naturlig, kaninerna på ängen.

3. Vad som kan uppnås (VIII Bägare)
Nyckelord: Ny start, dags att lämna något bakom sig.

4. Krafter som påverkar (VII Mynt)
Nyckelorden: God arbetsresultat

5. Vad som orsakat situationen (XIX Solen)
Den ljusa och glädjerika kraften genomströmmar allt

6. Något som sker ganska snart (IX Mynt)
Nyckelord: Det harmoniska hemmet

7. Nuvarande tillstånd på grund av situationen ( II Svärd)
Nyckelord: Vapen vila, stillestånd

8. Omgivningens reaktion ( IV Svärd)
Nyckelord: Välbehövlig vila, återhämtning

9. Det känslomässiga tillståndet ( II Mynt)
Nyckelord: Upprätthålla balansen, trots många ”bollar i luften”

10. Årets utfall ( VII Svärd)
Nyckelord: Stöld på alla plan

Nu är det upp till alla mina läsare att försöka sig på en tolkning.
Jag kan direkt se vad som förväntas av oss under året 2009.

Men med en lågkonjentur i faggorna så kan vi inte förvänta oss något annat!

Inga kommentarer: