23 januari 2009

Åter till simhallen.....


”De som är lite modigare, kan gå ut på det djupa, ni andra kan stanna här där det inte är så djupt.” Sjukgymnasten stod uppe på bassäng kanten och dirigerade oss nykomlingar.
Det var allt länge sedan som jag hade besökt en simhall, nu var jag där för att habilitera mig efter min knäoperation.
”Det behöver du för att få upp böjligheten i knäet” sade sjukgymnasten då jag var hos honom sist. ”Sedan så kan du cykla så mycket du vill på motionscykeln”

Jag får erkänna att jag nu börjar bli lite trött på att hela tiden vara beroende av en krycka. Ofta så springer jag ifrån den och då jag verkligen behöver den så vet jag inte vad jag har gjort av den.
”Vad kan jag ha min baddräkt?” Jag fick börja leta i lådorna och när jag fann den så insåg jag att det nog var några kilon sedan jag kunde ha den. Det var på den tiden då alla mina tre killar ännu bodde hemma och vi åkte till simhallen varje vecka. Där lärde sig mina pojkar att simma, även den yngsta, som har ett begåvningshandikapp, behärskar numera simkonsten.


Skrudad i en nyinköpt blå baddräkt, ställde jag min krycka vid trappan ner till rehabiliterings bassängen, varmt vatten strömmade mot mig.
”Det skall vara 34 grader” sade sjukgymnasten, han satte sig ner på huk och kände med handen i vattnet. ”Ja, det är varmt och gott” sade han.

De två männen i gruppen tog direkt sikte på den djupa delen av bassängen, medan kvinnorna var mera försiktiga och stannade på den grundare delen.

”Det är många nya idag så du får försöka klara dig lite själv, sade sjukgymnasten ”här får du instruktioner hur du skall göra” han satte en inplastad A4 blad i min hand. ”Du kan fästa den vid kanten på bassängen.

Ivrigt satte jag igång med övningarna, trampa vatten, hoppa upp och ner, gå framåt, gå åt sidan, vifta med armarna det var bara att läsa innantill.
Till slut så fick jag även möjlighet att testa min flytförmåga och gjorde några kraftfulla simtag. Så skönt det var att få sträcka ut sig raklång i det varma vattnet.

”Nu du, gubben min, så är det bara att du också köper dig ett par nya badbyxor så får vi återuppta det vi gjorde för flera år sedan. Vi har numera tid att åka till simhallen varje vecka.
”Det finns till och med ”pensionärs sim” sade jag till gubben. ”Det blir något för oss det”

Inga kommentarer: