10 februari 2009

"Dödssjuk"


”Det är Salmonella” sade min syster med svag darrande röst. ”Jag får allt ligger kvar här på lasarettet några dagar, tills jag blir lite piggare”
”Systra min” som har varit ute i stora världen och sett både det ena och det andra kom hem lycklig och glad, det strålade omkring henne då hon berättade om allt det hon varit med om. Men bara efter någon dag så började hon märka av att ”magen inte var i ordning”
”Det blir nog bra, bara jag får äta vanlig mat igen” tröstade hon sig med. Men besvären bara fortsatte och hon var tvungen att uppsöka läkare.
"Ett tag trodde jag att jag skulle dö" sade hon.

Afrika kan bjuda på mycket vackert, men har man otur så kan man även bli smittad, hur noga man än är med hygien och mat val, så är det lätt hänt. Bara att stoppa fingret i munnen kan vara just det som orsaka problem.

Ingenting ont som inte har något gott med sig.
”Jag har inte rökt någon cigarett på flera dagar” sade hon, så nu är det verkligen läge för henne att sluta helt.
Det är bara att hålla tummarna för min systers nya liv som icke rökare.
Själv så slutade jag för exakt 39 år sedan och det har jag inte ångrat för så underbart är det att inte behöva vara beroende av ett gift.
Egentligen så brydda jag mig inte om att rökningen förstörde min kropp utan det var mera en ekonomisk fråga för mig.
Ett paket cigaretter skulle kosta 4,25 och då satte jag åt bromsarna för det var alldeles för mycket för att min hemmafrusekonomi skulle klara av en sådan kostnad.
Min mamma var också rökare, så man kan nog säga att jag var passiv rökare redan som litet spädbarn, för det var inte så ovanligt att man satt med en babys vid bröstet samtidigt som man rökte en cigarett. Likaså när man åkte i bilen, där satt vi barn i baksätet och båda våra föräldrar rökte under färden.
Mamma lyckades aldrig med att sluta utan rökte ända tills det att hon dog. Hoppas nu att min syster klarar av det bättre och kan få uppleva hur det är att vara rökfri.

”Du får handarbeta istället” säger jag till min syster ”Så att du har något att sätta händerna i”
Allt går bara man vill!

Inga kommentarer: