15 februari 2009

En Sångfågel



Det var köbildning redan ute på trappan. Många Gotländska sångare hade tagit sig till Eskelhems bygdegård bara för att få vara med på en Kördag med självaste Förbundsdirigenten Robert Strand från Uppsala.
Stolarna stod redan uppradade så det vara bara att ta plats i den stora lokalen.
”Sopraner till höger och Altar till vänster” sade en trevlig man som stod i dörröppningen och hälsade oss välkomna.
”Basar och Tenorer mitt emellan”
Med stor förväntan bläddrade vi i det, för dagen, speciellt framtagna not häftet. Framme vid pianot stod den legendariska körledaren från OD kören och väntade på att få starta igång med övningarna.

”Så många ni är som har kommit hit” sade han
Tackar för det, så dyr som han är att konsultera så ställer alla körsångare på hela Gotland upp mangrant.
”Han är dyr” sade kassören till mig då vi hade en liten paus i sång övandet.
”Han kostar 10 000 kronor för en dag”
”Nog har Gotlands Körförbund råd med det” tänkte jag, för så mycket tid som vi ger av vår fritid till att sjunga i alla Medeltida kyrkor, kan det vara kul att få något tillbaka.

En mastodont kör med 7 olika stämmor blev det till slut, här gällde det att framföra Mozart Halleluja kör och veta precis när man skulle göra sin insats. Men 140 sångare klarar av en sådan insats med glans. Det var så att hela taket rämnade när alla röster klingade ut i universum.

Väl hemkommen så var jag tvungen att kolla hur vår lilla Rödhake hade klarat sig i kampen om solrosfröna ute på verandan.
En dag såg jag en lite annorlunda fågel som försiktigt hoppade omkring för att leta efter lite föda.
Jag fick snabbt konsultera min kära Svärdotter som har full koll på alla fåglar(både utan och innan) och efter en stund så kunde hon konstatera att det förmodligen var en Rödhake som hade återvänt efter att ha varit nere i Södern några månader.
Hela marken ligger täckt med snö så det är inte så enkelt för Rödhaken att skaffa sig insekter, som annars är den vanligaste födan för dem.

”Jo då” sade gubben min” Fågeln har setts här ute vid fågelbordet, men de kaxiga Talgoxarna jagade bort den nytillkomna gästen.
”Vi får allt åka iväg och köpa Fågelfrön med insekter i” sade gubben ”För naturligtvis så måste även en hemvändande Rödhake få sig ett skrovmål efter sin långa resa.

Inga kommentarer: