19 april 2009

"Det måste gå i arv" sa mamma...


”Det måste gå i arv” sade mamma och såg uppfodrande på mig. ”Du förstår att det här är en kunskap som inte så många kan.”
Vad min kära mamma tänkte på var att bevara kunskapen om hur man gör Frivoliteter, den gamla ärorika kunskapen som de fina damerna satt och pysslade med på sina välbärgade slott och Herrgårdar.
Frivoliteter” sade mamma, ”är minsann inte var mans kunskap”.
”Okej, jag kommer” sade jag glatt. För mer än så behövdes inte för att glädja min kära mamma.

Ett litet nystan låg framlagt på bordet,tillsammans med en rosa spole.
”Nu får du börja med att nysta upp tråden på spolen” sade min mamma, för allt skall läras från grunden.
Efter flera timmar så hade jag kommit på knepet med att få en liten knut på tråden och forma knutarna till ett mönster. Så fint och gracilt, jag sneglade på mamma och såg att hon nu såg mycket nöjd ut. Kunskapen om hur man gör Frivoliteter hade säkrats och mamma kunde dö i frid. Ja, så sade hon i alla fall. Men det dröjde ändå flera år tills det var dags för mig att återuppta den ädla konsten. Mamma fanns inte längre i jordelivet utan bevakade mig säkert från ”Andevärlden”

Jag letade fram mammas rosa spole, den som jag en gång för flera år sedan fick låna för att lära mig att knyta knutar och forma små bågar på en tråd.
”Hur var det nu hon gjorde, min kära mamma”
Jag fick länge pröva på olika sätt och efter flera timmar så kom jag på det igen. Smidigt löpte nu de små knutarna på tråden och bildade ett mönster.
”Vad skall du med alla dukar till?” frågade gubben när jag stolt visar upp mina alster.
”Ja, säg det” svarade jag, för dessa små gracila alster, ser mera ut som små näsdukar, passande till en ung slottsfröken, att tappa framför en beundrare, för att väcka hans uppmärksamhet.
Nu för tiden så dejtar man inte med näsdukar utan det görs via Internet. Förmodligen kommer konsten att göra Frivoliteter att dö ut, om inte lilla Emilia vill lära sig det förstås. Men hon är ju bara 5 månader så jag får allt vänta lite på att föra kunskapen vidare till nästa generation. Till dess så fortsätter jag med att knyta små söta knutar på en tråd och dela ut mina alster till mina vänner.
Man kan också göra lite reklam för Rosenkors orden A.M.O.R.C, genom att göra ett Rosenkors och visa upp.För en sak är då säker, att det är mycket avkopplande att göra Frivoliteter.
http://www.amorc.se/

Inga kommentarer: