15 april 2009

Hänga med i utvecklingen...


”Bäst att hänga med i utvecklingen” sade jag till gubben. Med en ny latop så kan jag göra som så många andra, surfa på nätet även fast vi är ute med vår husbil.
Gubben ser lite förvånad ut, för man kan inte påstå att han är någon anhängare av teknikens utveckling inom datorernas område. En ny dator, som man kan ha med sig överallt är inte något som han prioriterar. Tvärtom så har han fullt upp med att jaga reservdelar till sitt nya projekt, en gammal motorcykel från 50 talet.

Men jag tänker på framtiden, för mig och gubben, för ingen vet hur utvecklingen ser ut inom åldringsvården. Snart så måste alla pensionärer skaffa sig en dator för att via den få kontakt med hemtjänsten. Att göra sin beställning via nätet, är säkert de t som kommer att krävas av morgondagens pensionär, alltså gubben och jag kommer att bli helt underställda en dator.
Kanske vi till och med får bli cipsade, precis som veterinären gjorde på hunden, så att man lätt skall kunna se vart vi hör hemma. Eller varför inte, man kan kanske läsa av hur vi mår också. Som sagt, det är bäst att hänga med i utvecklingen.
Visst har den nya tekniken varit till stor gagn för mycket. Det gäller bara att hänga med i utvecklingen så att man kan hantera dessa nymodigheter.

Nu har jag ju en stor fördel genom att jag bara behöver fråga min son om han kan hjälpa mig. Med stor entusiasm så köper han in en dator och gör det helt klar åt mig bara för att användas. Helt fantastiskt. Här sitter jag nu ute på min altan och solar mig samtidigt som jag låter fingrarna hoppa runt på tangenterna.

”Kan du söka på bromsproblem” frågar gubben där han står i dörröppningen och är alldeles oljig i ansiktet.
”Jag har problem med bromsarna och du kan kanske kolla om det finns några tips.”

Ser man på, gubben har fått problem och jag skall bistå honom med att söka på nätet. Bäst att passa på och vara behjälplig så att han ser att min nya latop inte var en så tokig investering i alla fall.

Inga kommentarer: