21 april 2009

Så dog den lilla Grönfinken...


En plastback fick fungera som rehabiliteringsplats för den lilla Grönfinken, när vi räddade den från kattens grymma klor. Nu vet vi varför den stora ”kattbånsen” hela tiden låg och lurpassade vid Friggeboden. En liten Grönfink hade gömt sig där under och katten kunde inte få tag i den.
Tidigt på morgonen kröp så Grönfinken fram och åt lite av fröna som Gubben slängde på marken.
”Den där fågeln ser inte så pigg ut” sade gubben ”Den kan inte flyga”
Grönfinken hoppade fram på stappliga ben. ”Den har skadat vingen ser jag ”. Jag tog upp den lilla fågeln och värmde den i mina händer. Jag såg då att den även hade en liten skada på huvudet.
”Du skall se att det var den här fågeln som flög in i rutan här om dagen. Det var en rejäl smäll” sade gubben.
Vad skall man göra med en skadad fågel som hoppar omkring på marken. ”Vi lägger den i en korg och kollar om den repar sig” sade jag.
Att köra iväg med en Grönfink till Veterinären, var inte att tänka på. ”Naturen får ha sin gång, jag tror att den dör snart, den ser inte frisk ut” Jag smekte den lilla fågeln som låg i min hand. Så fin den var med alla sina granna färger.

Ofta så händer det att en fågel inte ser köksfönstret utan flyger rakt in i det. Ibland så klara sig fågeln med blotta förskräckelsen. Men för några dagar sedan så hördes det en kraftig smäll på fönstret och när vi gick ut för att titta kunde vi inte se vad det var som hade slagit mot rutan.

En plastback från Rusta blir en perfekt gömställe för en döende Grönfink. Ingen Katt kan då sätta klorna i vår lille vän.
”Den dör nu” sade gubben, när han kom in. Så trist” tänkte jag, nog hade vi alla unnat vår lille vän att få leva och föda upp sina ungar.
En fin död kunde vi erbjuda i alla fall. Grannens katt strök omkring ute vid staketet, den letade säkert efter en liten skadad Grönfink. Visst, naturen måsta ha sin gång, men för den skull behöver inte grannens katt kalasa på den lilla fågeln utan kan gå hem och smaska i sig en burk ”Wiskas”
Jag får begrava den bakom Friggebodan” sade Gubben och tog fågeln i sin hand och gick iväg för att hämta spaden.

Inga kommentarer: