27 april 2009

Vilken tur att det finns Godemän...


Det är då tur att inte vi också kvitterar ut Bonusar på flera miljoner kronor. Vi som arbetar i det tysta som Godemän och Förvaltare.
Det var ett 40 tal personer som samlats för att utbyta erfarenheter och få ta del av det allra senaste inom Överförmyndare kansliet.

”Vi har varit med om en omorganisation och ingår numera i Serviceenheten” sade kanslisten som passade på att även berätta att hon snart skulle tituleras ”chef” för inom Kommunen passar man på att upphöja sina trogna medarbetare till olika positioner, när man ändå omorganiserar sig. Man måste ju ha trogna medarbetare som förverkligar organisationens mål. En ny chefspost kan vara det som behövs för att få ett lyckat resultat.

En hel dag med information om hur viktigt vårt uppdrag som Godemän är. Ja vi vet, för det är vi som står nära våra ”huvudmän” det är vi som sitter på Socialkontoret och ansöker om Försörjningsstöd, ja så heter det numera för uttrycket Socialbidrag har en dålig klang, därför så byter man snabbt ut namnet på insatsen.
Vilken tur att vi Godemän inte värderar vår insats i pengar, utan vår bonus är den glädje vi känner från våra ”huvudmän” när man företräder dem i olika situationer.

”Du behöver inte gå med till Socialkontoret, jag kan gå själv, för det gör mig ingenting om någon ser mig gå in till Socialsekreteraren” säger jag då jag märker hur svett bryter ut i pannan på min vän och hennes blick flackar.
Eller när man får ett SMS på mobiltelefonen där det står ”Tack för allt du gör för mig, kram”
Leendet när jag säger ”Jag följer naturligtvis med dig till rättegången, du behöver inte känna dig ensam”

Den snart nytillsatte Chefen säger: ”Fyll ordentligt i antalet timmar ni arbetar för era huvudmän, på årsredovisningen, för då vet vi hur vi skall bedöma hur mycket ni skall få i arvoden”.
Det låter så fint, men hur kan ett telefonsamtal värderas i minuter när man behöver lyssna på en orolig själ som har svårt för att anpassa sig i samhället. Eller när man sitter på ett Socialkontor och ansöker om pengar till mat och hyra.
Vilken tur att vi som arbetar som Godemän och Förvaltare, inte kräver miljontals kronor i bonusar för vårt arbete.

Men det kanske är så att vi är olika, Direktörerna har kanske fickor i sina kistor och kan ta med sig sina miljoner till ”andra sidan”
Jag vet att i min kista finns det plats för bara min kropp och jag behöver inte några miljoner med mig, då jag lämnar jordelivet.

Det är verkligen tur att vi Godemän och Förvaltare inte har samma behov av miljoner, för i vårat uppdrag delas leenden, lättnande suckar och kramar ut som bonus och arvodet är på ca 800 kronor i månaden.

”Allt bygger på frivillighet” sade den nytilltänkta chefen ”man måste kunna ställa upp för en medmänniska utan att därför behöva kvittera ut en hög lön.”

Ja, som sagt det är tur att vi som arbetar som Godemän och Förvaltare inte har behov av att kvittera ut flera miljoner.

Inga kommentarer: