1 maj 2009

”Sköna Maj välkommen till vår bygd igen….”


”Sköna Maj välkommen till vår bygd igen….”
Det var bara att samla ihop noterna och ge sig iväg till servicehuset för att som traditionen bjuder, sjunga in våren för våra gamlingar som bor på där.
”Undrar hur länge de har suttit och väntat på oss” tänkte jag då jag klev in genom den stora porten till servicehuset. Jag vet att kyrkokörens besök är efterlängtade, speciellt för de pensionärer som själva i många år varit med och sjungit de välkända sångerna.

Pensionärerna var redan på plats i den stora salen, personalen kilade raskt iväg för att hämta flera som fortfarande befann sig på sina rum.
”Sångkören är här nu” hörde jag en man säga till en liten dam som satt i sin rullstol och sov. Hon plirade lite på mannen och sade: ”Det var allt på tiden”

”Kan ni sjunga en sång till för oss?” Kvinnan hade vaknat till och var verkligen på alerten, hon lyssnade på oss med inlevelse.
”Oh så vackert” sade hon när vi hade sjungit färdigt. Hon klappade i sina händer och sken som en liten sol, hennes rynkiga ansikte slätades ut i ett stort leende.
”Visst, lilla damen” tänkte jag ”Visst skall vi sjunga flera sånger för er, vi hade valt sådana sånger som vi vet är uppskattade av er i den äldre generationen".
”Sjung med nu” sade körledaren och viftade med armarna.

”Nu får det vara slut” sade körledaren efter det att vi även hade tagit till Psalmboken och sjungit några psalmer för våra åhörare.

”Nu får vi sätta fart, vi måste vara vid nästa brasa om några minuter".
När vi kom fram till hembygdsgården, där ortens folk väntade på att få tända brasan, när sångarna var på plats.
”Sköna Maj välkommen till vår bygd igen…” Fy, vad det var kallt om fingrarna, det blåste en kall vind och mina handskar låg kvar i bilen till ingen nytta.
”Vilken tur att jag tog långkalsongerna på” viskade jag till min ”alt kompis” som stod och huttrade bredvid mig.
”Sjung så det ryker” sade körledaren och vi sjöng så det hördes över hela bygden.

Visst är det något alldeles speciellt med Valborg och Välkomnandet till våren.
En positiv tid när vi går mot en varm och skön sommar.

Inga kommentarer: