2 juni 2009

Man är ju själv en veteran....


”Det är lite trångt här” sade gubben då det sista nyförvärvet skulle få plats. Gubben har nu köpt en veteran motorcykel till som skall användas att ta reservdelar från.
”Ja, det är så man får göra” sade gubben, då han kom hem med sitt nyförvärv. ”Det är nästan omöjligt att få tag i reservdelar till de gamla cyklarna annars.

Nog är det lite trångt i Friggeboden med alla motorcyklar, jag får sälja en av dem” sade gubben ”Den som är nyast och ännu inte är en ”veteran”

Så skönt” tänkte jag, för jag har inte varit så förtjust i att ha gubben ute på vägarna, även fast jag vet att han inte kör så fort och att han har både overall och hjälm som är godkända av försäkringsverket.
”Jag kan hjälpa dig att lägga in en annons” sade jag snabbt, för har gubben börjat fundera på att avveckla sin ögonsten så får man allt ställa upp och hjälpa till så att det blir ordentligt gjort.

Nu ståtar Motorcykeln i annonsbladet och hugade spekulanter kommer att höra av sig.

”Så skönt” tänker jag det är allt mycket bättre att ha gubben mekande med veterancyklarna ute i Friggeboden. För det lär ta tid innan han börjar provköra dem ute på vägarna. Att skaffa fram reservdelar tar ju sin tid, även fast han har en att ta delar ifrån.

Veteranbilen ”Elna” står uppkörd på garageuppfarten. Där lär den få stå över sommaren för det var inget enkelt fel precis, utan ”Elna” får nog köras in på en mekanisk verkstad för att det skall bli ordning på henne.

Inte är det lätt att bli ”veteran” inte, gubben och jag är ju inte purunga heller precis, och det gäller att man själv håller koll på hjärtat så att det slår som det ska.
I dag så var det dags för mig att åter besöka min husläkare.
”Vi får ta ett EKG” sade sköterskan och bad mig följa med till ett speciellt rum där alla redskap finns.
”Du får lägga dig på britsen” sade hon och började klistra på plattor på mitt bröst och mina armar och ben.
”Nu får vi se om det fungerar” sade sköterskan
Hon stod borta vid en dator och skruvade på knapparna.
”Hum” sade hon ”Det fungerar inte, dålig kontakt står det här på skärmen.
Efter en stund så frågade hon hur jag mådde. ”Enligt den här apparaten så skulle du vara död” sade hon. ”Bäst att kalla hit IT teknikerna igen för det här går ju inte för sig” sade hon
”Inte är det varje dag som man blir dödsförklarad av en sliten EKG maskin hos husläkaren” tänkte jag.
Så småningom så hostade maskinen upp sig och det rasslade till i skrivaren, det som kom ut var bara godkända data, så jag fick fortsätta att leva ett tag till. Kanske är det EKG maskinen som borde dödsförklaras.

Inga kommentarer: