7 juli 2009

Ett offer för konsultens spariver...


Sjukvårdsdirektören var tvungen att ta hjälp från en konsultfirma för att se vad som behövde göras på sjukhuset, för att få budgeten i balans.
”Det blir inga mera pengar” sade politikerna och sjukvårdsdirektören fick våndas där inne på sitt kontor.
Konsulten tog flyget över till Gotland och började sin ”genomlysning”
”Bort, bort, bort” sade han och skrev ner allt i ett protokoll.
Att det sedan handlade om att vårdavdelningarna skulle dra in på patient platser och att personal måste sägas upp, bekom honom inte. Hans uppdrag var att se hur man kunde få budget i balans.

På Hjärtmottagning i Visby klagade man högljutt, ”Vi kan inte garantera patientsäkerheten”
”Hur skall vi hinna med” Men politikernas beslut låg fast och personalen på sjukhuset fick vänja sig vid att nya vindar har svept in över Gotland.

”Man får inte vara sjuk för att klara av att vara sjuk” tänkte jag då jag försökte komma i kontakt med sjukhuset när vårdgarantin hade nått sitt slut.
”Inom tre månader skall patienten ha fått kontakt med specialistläkare” stod det i Vårdgarantin.
Tre månade av väntan med ett hjärta som tickade i otakt. ”Det är förmaksflimmer” sade husläkaren och satte in olika mediciner för att gardera sig.
”Jag vill inte att du skall få något besvär, under tiden då du väntar på att få komma till specialist”

Ett brev damp ner i brevlådan exakt då vårdgarantin hade gått ut. ”Nu äntligen” tänkte jag ”Nu har jag fått en tid till specialisten på lasarettet”
Men i brevet fanns bara ett löfte om att jag skulle få träffa honom, så småningom.
”När du har gjort ultraljud, så får du komma till mig” stod det i brevet.

Men hur skall man orka bevaka sin rätt när man äter mediciner som gör att man blir så trött.
Att ringa ett samtal är ju omodernt, nu för tiden så får man tala med en dator som rabblar upp en massa information som man skall göra.
”Vill du boka tid för rådgivning, tryck en etta, avsluta med en fyrkant!”
”Det finns en ledig tid idag klockan 14.40, vill du ha den, tryck en tvåa, avsluta med fyrkant!”
Jag dirigerades att trycka och välja, uppge mitt telefonnummer och personnummer.
När allt var klart sade rösten” Vi ringer upp dig klockan 14.40 på telefon nummer 0498240202, är det rätt, tryck en etta avsluta med en fyrkant! Och lägg på luren!”

Det var ju för väl att hon sa att jag skulle lägga på luren, för efter en sådan genomgång med en dator så kan man ju missa en sådan väsentlig sak.

Ja, som sagt, man får inte vara sjuk för att kunna knappa rätt och låta en dator bestämma vilken tid som sjuksköterskan skall ringa upp en.

Trots att konsulten nu har sagt sitt och Sjukvårdsdirektören har gjort som han sagt så tror jag att personalen på Hjärtavdelningen har fått rätt, för jag misstänker starkt att jag hör till dem som har fallit offer för konsultens spariver.
Visserligen så ringde det en sjuksköterska prick 14.40 och efter det att hon hade nogsamt antecknat ner alla mina besvär och lovat att tala med specialisten, så kom det aldrig något samtal till mig. Jag väntade i flera dagar på att han skulle ringa, men telefonen stod där alldeles tyst.
Under tiden som jag väntade så fick jag köra lite med gubben, han fick ta ett större ansvar för hushållet och jag kunde sitta i min solstol och bara vila.

”Ont krut förgår inte så lätt” säger jag till gubben som blev lite orolig när han förstod att jag inte fick någon kontakt med min specialist.
”Du skall se att han ringer säkert när alla turister har lämnat ön, för då har vi ju ett sjukhus som är över dimensionerat enligt konsulten”
Till dess får jag väl vänta med risk för att patient säkerheten inte kan hållas.

Inga kommentarer: