15 augusti 2009


På "smyg" med pappa...

Lille Albin följer jakten som pågår på andra sidan av staketet. En liten lurvig hund jagar en kolsvart katt över gården. Grannfrun försöker att få stopp på hunden. Albin håller hårt i balkongräcket, han följer dramat på andra sidan av staketet med stor uppmärksamhet.
”Vi smyger på granntanten” viskar jag i Albins öra. För nog minns jag hur killarna smög på oss vuxna när de var små.
Granntanten grälar lite på sina husdjur när de tumlar runt i hennes välansade rabatter.

Det är bara Albin och farmor som vet hur det gick till då katten slängde sig rakt in i blomsterprakten, att det faktiskt inte var hundens fel, även fast hunden fick skulden.
”Nu får vi allt smyga in igen” säger jag till Albin ”Vi får smyga på mamma och pappa istället”

Vi får hoppas att det kommer flera tillfällen då jag får ”smyga” tillsammans med mina barnbarn, för nu så är det slut för den här sommaren. Albin och Emilia åker med båten idag tillbaka till fastlandet.

Hösten är här och turisterna lämnar ön. Gubben köper en bärplockare och ger sig ut i skogarna för att plocka skogens guld. Som tur är så bor vi på en ö, så om han nu skulle gå vilse kommer han alltid fram till havet så småningom. Man måste nog vara född uppe i Norrland för att bli en sådan entusiastisk bärplockare som gubben. Hela frysen fylls nu med olika sorters bär.
”Undrar när plommonen är klara” säger han och studerar de välfyllda grenarna på plommonträdet.
"Vi lär få köpa en ny frys" säger jag..

Inga kommentarer: